Popularitetsmätning

Vimla får pris som bästa operatör i tveksam undersökning

Vimla har utsetts till Årets operatör på Telekomgalan, men mätningen bakom priset kan ifrågasättas.

Publicerad Uppdaterad

Telekomgalan är en branschfest för telekombranschen där flera priser delas ut. Vinnare i kategorin bästa operatör blev i år Vimla, Telenors lågprismärke.

Vinnaren har i detta fall inte utsetts av en jury, utan genom en kundundersökning som bedömer hur nöjda mobilkunderna är med sin operatör. Specifikt frågar man hur sannolikt det är att kunden skulle rekommendera sin operatör till andra. De som mest sannolikt skulle rekommendera operatören viktas mot de som inte skulle göra det, och det hela summeras till ett poängvärde för varje operatör, där Vimla i årets undersökning hade ett resultat långt över andra operatörers.

Problemet med undersökningens metod i det här fallet är att Vimla har ett system där man kan tipsa andra om Vimla och få rabatt på sin månadskostnad för både den som tipsar och blir tipsad. Självklart är kunderna mer benägna att rekommendera sin operatör om de får en rabatt på sin månadskostnad om de gör det. Även Hallon och Comviq har eller har haft en liknande tipsfunktion, och det är inte det enda sättet Vimla bygger lojalitet med sina kunder.

Vi på Mobil tycker trots allt att Vimla är en värdig vinnare. Till operatörens fördelar hör ett av de billigaste abonnemangen med 2 GB data inkluderat som går att få just nu och möjligheten att spara sin datapott från månad till månad.

Källa