Kommer i början av nästa år

Vision Pro är Apples AR-headset

Apple sopar mattan med state of the art när man presenterar sitt Augmented Reality-system. Men så kostar det också.

Publicerad Uppdaterad

Nu är det här, Apples Augmented Reality-headset Apple Vision Pro. Virtual Reality och Augmented Reality har ju funnits i många år redan, och när vi nu fått en första titt på Apples system står det klart att anledningen att de är sena på bollen dels är att man sett alla nackdelar med AR/VR och arbetat med att lösa dem, dels har byggt ett headset som är så tekniskt komplicerat att det kräver 2023 års bästa elektronik för att fungera.

Till det yttre ser det ut som många andra VR-headset, kanske lite slickare designat. Om du har det på dig blir rummet till en datorskärm som du styr genom var du tittar, och med händerna som du med fingergester klickar, zoomar och sveper. Du behöver inte hålla händerna framför skärmen, nedåtriktade sensorer känner av var du har dem.

Apple Vision Pro har ett eget operativsystem, Vision OS, men förutom egenutvecklade appar kan det köra Ios-appar. De öppnas då i flytande fönster. Du kan flera appar bredvid varandra och flytta runt dem. För att det ska bli njutbart att till exempel läsa epost i ett flytande fönster är upplösningen något extra. Med totalt 23 miljoner pixlar på linser som rymmer 64 pixlar på samma yta som en Iphone har en pixel får du på varje öga en upplösning som är högre än en 4K-teve. Faktum är att förvånansvärt många av de användarscenarior Apple hänvisar till går ut på att du helt enkelt får en jättestor skärm att jobba med när hela rummet blir en skärm. Du interagerar med den med dina ögon, din röst och dina fingrar. Och kanske ett Bluetooth-tangentbord om du inte vill diktera mail eller använda ett flytande virtuellt tangentbord.

För den som inte vågat fråga betyder Augmented Reality att du ser omgivningen tillsammans med de virtuella objekt som presenteras framför dina ögon. Du kan lägga på virtuella bakgrunder också och headsetet blir då ett verkligt Virtual Reality-headset. Som användningsområden för detta ger Apple som exempel att du sitter på flyget och tittar på film i ditt headset, i en betydligt trevligare omgivning. Med rätt bakgrund kan du skapa illusionen av att du tittar på en 30 meter stor filmduk.

Det där med synfel som kräver glasögon har man tänkt på, du kan få ditt headset med skräddarsydda linser från Zeiss anpassade till ditt synfel. Att VR och AR är sjukt osocialt för de som är i samma rum men inte har ett headset har Apple också tänkt på. När headsetet detekterar när någon annan är i rummet visar dem för dig genom skärmen samtidigt som dina ögon visas för dem i yttre skärmen se de ser att de uppmärksammas av dig. Om du har en VR-miljö påslagen syns det på skärmen på utsidan genom att ljuseffekter spelar över skärmen, men det bryts om headsetet detekterar att någon försöker tala med dig.

Eller, rättare sagt: Det är inte dina riktiga ögon som syns, och skärmen är inte genomskinlig. Istället skannas ditt ansikte av i hög uppplösning när du konfigurerar headsetet och du får en detaljerad 3d-animerad avatar av dig själv, vars ögon den som är i rummet ser. Det är också denna avatar som används om du använder headsetet för att ringa videosamtal. I Apples demo ser avataren övertygande verklig ut, det rör sig inte om en tecknad version av dig. Just att få mer levande videosamtal är ett användarscenario för headsetet som Apple nämner flera gånger.

Med en skärm för varje öga kan du förstås se saker i 3D också, inklusive filmer. Andras eller dina egna. Headsetet har nämligen en egen kamera för att spela in 3D-filmer och ta 3D-bilder med. När kameran är på indikeras det på den yttre skärmen så att du inte ska kunna smygfilma någon.

Allt det här är givetvis väldigt tekniskt krävande, och det hela drivs av Apples M2-chipset tillsammans med ett nytt chip som heter R1 vars främsta uppgift är att se till att allt går i realtid utan fördröjningar. Apple uppger att fördröjningen är 12 millisekunder vilket är mindre än den tid det tar att blinka. Headsetet använder information från 12 kameror, 6 sensorer och 6 mikrofoner. Även ljudet är i 3d och lidar-teknik används för att skanna av alla utor i ett rum för att göra ljudet så naturligt som möjligt.

Vid det här laget tycker du säkert att allt det här låter väldigt dyrt. Priset för ett headset landar på 3500 dollar, det vill säga strax under 40 000 kronor. Apple jämför det med att om du köper ett hemmabiosystem med surroundsound och en high-end-dator kostar det betydligt mer men ger fortfarande inte lika bra upplevelse. Det kan de ju ha rätt i, men en hemmabio kan man åtminstone vara flera som tittar på film samtidigt med.

Överhettning och batteritid är andra tekniska utmaningar. tittar man nära på teknikdemonstrationerna ser man en sladd som går från headsetets baksida till fickan där det finns ett batteri. Detta externa batteri ska räcka till två timmars användning och innebär att du slipper tyngden av batteriet i själva headsetet på ditt huvud..

I operativsystemet Vision OS har Apple lagt ner mycket krut på att ge appfönstena fysikalitet. Ramarna har en känsla av djup, apparna anpassar sig efter omgivningens ljus och kastar tillochmed skuggor.

Jämfört med de andra AR-headset vi sett framstår Vision Pro som i en klass för sig. Sedan är det upp till app-utvecklarna om de verkligen lyckas skapa ett användarscenario för detta. Det mesta Apple visar upp känns som vi har sett förr, även om Apple gör det mycket bättre. App-utvecklarna har nu ett par månader på sig, för headsetet börjar säljas först i början av nästa år i USA. Till andra länder kommer det lite senare nästa år.