-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Förväntas passera både Ipad och Mac under nästa år
Wearables och tillbehör snart större än datorer och Ipads för Apple
Airpods, Apple Watch och diverse andra tillbehör kommer redan nästa år att vara Apples tredje största produktkategori, tror analytikerna.
När man snackar om ”wearables” i en Applekontext så handlar det förvisso om betydligt mer än bara produkter som Apple Watch eller Airpods, det vill säga sådant som vi normalt sett associerar med termen ”wearables”. Apple har nämligen valt att placera såväl AI-högtalaren Homepod samt en rad olika tillbehör i kategorin. Med det sagt är det ändå en intressant utveckling vi ser för kategorin just nu.
Apple kommer förvisso inte längre med försäljningssiffror för enskilda produktkategorier, men enligt analysfirman Above Avalon så kan man ändå följa Apples olika produktkategorier med god precision genom att använda sig av ”en tillförlitlig finansiell modell”. Och enligt den är wearablekategorin hos Apple just nu värd 16 miljarder dollar om året, med en årlig tillväxt på hela 55 till 60 procent. Om den trenden håller i sig så beräknar man att wearablekategorin ska ha passerat både Ipad och Mac i redan nästa år, för att då bli den tredje största produktkategorin för Apple, efter kategorierna Iphone och tjänster.
Vilka effekter det här kommer att få på Apples produkter återstår att se, men vi vet alla hur prioriteringarna sett ut under de senaste åren, då datorerna fått leva i skuggan av telefonerna när det gäller produktutveckling och innovation.