-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
Mobile Future och Mobilgalan
Wimp utmanar Spotify

Aspiroägda Wimp satsar på den skandinaviska modellen för strömmande musik till mobilen.
- Att som norrman komma hit till Sverige och prata om strömmande musik är som för en
svensk att komma till Norge och lära oss om olja.
Wimpchefen Per Einar Dybvik är helt klart utmanaren när det kommer till strömmande musik i mobilen. När han pratar på Mobile Future sticker han inte under stol med att det är Spotify som är den som visat att strömmande musik enligt vad han kallar den skandinaviska modellen fungerar. Precis som Spotify vill Wimp göra all musik tillgänglig i strömmande format för sina användare. Och han håller särskilt fram den långa svansen, det vill säga att folk lyssnar på gammal musik som viktig för affärsmodellen.
- Vi ser att skivbolagen köper upp rättigheterna till gamla musikkataloger eftersom det går att sälja igen, säger Per Einar Dybvik.
Idag står den strömmande musiken för större inkomster för skivbolagen än det som säljs på skiva i Skandinavien. Bolagen får fortfarande in mindre pengar än tidigare.
- Men deras marginaler är bättre och ökningen har varit dramatisk de senaste två åren, säger Per Einar Dybvik.
Idag strömmas 34 procent av musiken från Wimp till mobiler och surfplattor. Av de spelningarna står Iphone och Ipad för för 78 procent, Android för 21 procent och Symbian för bara 1 procent.
För att ha framgång på en konkurrensutsatt marknad tror Wimp att det krävs att musiken kompletteras med annat material. Både video och redaktionellt material.
- Du ska inte behöva gå till en tidning för att få tips om ny musik, säger Per Einar Dybvik.