-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Krympande surfplattemarknad
Windowsplattor tar marknadsandelar

Plattor som är hybrider mellan Windowsdatorer och surfplattor tar marknadsandelar på en krympande marknad för surfplattor.
Strategy Analytics har sammanställt försäljningssiffror för surfplattor under tredje kvartalet 2016, och jämfört med samma kvartal året innan har försäljningen minskat med 10 procent. Man ser det inte så mycket som en tilbakagång i popularitet för surfplattor som en mognad, där de flesta som vill ha en platta nu redan har en och bara köper om de behöver en ny.
Att Apple ökar sin marknadsandel från 19,1 till 19,9 procent betyder således bara att man tappar försäljning långsammare än marknadssnittet. En kategori som däremot genuint ökar är hybrider mellan datorer och plattor med Windows som operativsystem. Enligt Strategy Analytics visar deras analys att folk vill ha en enhet som verkligen kan tjänstgöra som dator när det kniper, och är beredda att betala lite mer för det.
Flera av de stora tillverkarna av surfplattor för Android, som Huawei och Samsung har också börjat styra över till Windows som surfplattesystem.
Ytterligare en siffra värd att nämnas är marknadsandelen för Amazon. De uppvisade en rejäl ökning tack vare sin Fire Tablet som säljs för 50 dollar, drygt 500 kronor.
