-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Nya siffror visar säljframgången
Xiaomi på frammarsch

Xiaomi har redan under första halvåret sålt fler enheter än under hela 2013.
Mobiltillverkare, se upp. Nykomlingen Xiaomi, som för bara några månader sedan inlett en internationell expansion med rekryteringen av Googles tidigare Android-chef Hugo Barra, växer i rasande takt. Det var just Barra som på sin Google+ sida skrev om framgången i år. Under första halvåret 2014 sålde nämligen den kinesiska mobiltillverkaren 26 miljoner smarta telefoner. Det motsvarar en ökning med 271 procent jämfört med första halvåret 2013. Utvecklingen av omsättning är inte mindre imponerande: under förta halvåret 2014 omsatte Xiaomi 5,3 miljoner dollar (cirka 35,5 miljarder kronor), en ökning med 149 procent jämfört med motsvarande period året innan.
Xiaomi har för mål att sälja 60 miljoner enheter i år, jämfört med 18,7 miljoner under 2013, enligt Android Authority.
De senaste siffrona innebär att Xiaomi redan under första halvåret lyckats sälja fler telefoner än under helåret 2013. Enligt data från analysfirma Canalys placerade sig Xiaomi för första gången bland världens tio största mobiltillverkare under första kvartalet i år, på sjätte platsen. Tillverkaren som enligt datan åkt ur topplistan är HTC. Xiaomis snabba tillväxt på hemmaplan (som stod för cirka 97 procent av Xiaomis försäljning under första kvartalet) gav Xiaomi en tredjeplacering i Kina.