Tidiga benchmarktester

”Xperia Z2 är snabbare än Galaxy S5”

Pinfärska Xperia Z2 och Galaxy S5 är två av de första telefonerna med Snapdragon 801. Men tidiga tester visar att Sonys värsting är snabbare än Samsungs kommande flaggskepp.

Publicerad Uppdaterad

Det är bråda dagar på mobilmässan MWC 2014, som pågår just nu i Barcelona. Tidigare i veckan lanserade Sony och Samsung sina nya flaggskepp, Xperia Z2 och Galaxy S5

Nu är det bekräftat att båda telefonerna är utrustade med Qualcomms nya, kraftfulla Snapdragon 801-plattform. Det finns dock betydande skillnader i hårdvaran som sitter i telefonerna.

Å ena sidan har systemkretsen i Galaxy S5 en högre klockfrekvens än motsvarande i Z2:an (2,5GHz, respektive 2,3GHz), å andra sidan är Sonys toppmodell utrustad med 3 Gbyte i arbetsminne (ram) samtidigt som S5:an bara har 2 Gbyte.

Det gör att många - inklusive undertecknad - är nyfikna på vilken av telefonerna som egentligen är vassast när det gäller prestandatester.

Betydande skillnader

Sajten Phone Arena har kört ett gäng benchmarktester på Xperia Z2 och Galaxy S5. Resultaten visar att Sonys värsting landar på 25172 poäng i grafikintensiva benchmarkappen Basemark X. Motsvarande resultat för Galaxy S5 landade på 23501 poäng - en betydande skillnad telefonerna emellan.

I Manhattan-testet - som är en del av GFX Bench - landade Xperia Z2 på 776 poäng, även det högre än resultatet som Galaxy S5 kom upp i, uppger Phone Arena.

Överraskande nog presterar Z2:an inte särskilt bra i Quadrant-testet. Enheten kammade hem 17 639 poäng, vilket är lägre än vad som har uppmätts med föregångaren Xperia Z1.

Inte testade med slutgiltig mjukvara

Viktigt att tänka på är benchmarkresultat kan påverkas av mjukvaran som finns på telefonerna. Dessutom är Xperia Z2- eller Galaxy S5-enheterna på MWC 2014 inte utrustade med slutgiltiga versioner av mjukvaran, vilket också ha inverkan på testens utgång.

Källa

Det här mäter benchmark-apparna

Basemark X: Spel- och grafikprestanda på Android- Ios- och Windows Phone 8-enheter.

GFX Bench: Grafikprestanda, renderingskvalitet och energiförbrukning.

Quadrant: Prestanda hos centralprocessorn (CPU), mottagning och sändning av data (i/o), samt hantering av 3D-grafik.