Annons från esportbetting.se

E-sporter för mobilen – här för att stanna

På relativt kort tid har e-sport etablerat sig som en underhållningsindustri med global räckvidd och som omsätter miljarder, och åter miljarder, kronor. Digitala spel som en sport för både utövare och publik är bevisligen här för att stanna. Och eftersom e-sporten fortfarande är ung och utvecklas i takt med att nya teknologiska framsteg görs, så är det en bransch i ständig förändring. Det syns bland annat på vilka spel som ges utrymme på e-sportsmarknaden.

Mobilspelen har etablerat sig i e-sportens värld

I stor utsträckning är det en handfull spel – som Dota 2, League of Legends och Counter-Strike – som dominerat inom e-sportens värld de senaste åren. Den senaste tiden har dock en stor mängd e-sporter för mobilen börjat breda ut sig i allt större utsträckning. Det är något som personer som gillar att betta på esport säkerligen noterat. På sajter som erbjuder odds på e-sport finns det i regel ett stort utbud spelmöjligheter på just spel som spelas på mobilen.

Under 2022 går det till och med att argumentera för att mobilspel – åtminstone i viss utsträckning – håller på att ta över stora delar av e-sporten.

De största e-sporterna för mobilen

Mobilspel har varit populära en längre tid, men det är först under de senaste åren som de har etablerat sig inom e-sportens värld på allvar. För bara några år sedan gick det inte att hitta några mobilspel bland e-sporterna med flest utövare, där det arrangeras flest turneringar eller där prissummorna är som störst. Så ser det inte ut i dag. 

Faktum är att några e-sporter för mobilen redan nu utmanar flera av de klassiska e-sporterna och kan kategoriseras bland de största i världen. Bland e-sporterna för mobilen som sticker ut allra mest i skrivande stund hittar vi PUBG Mobile och League of Legends: Wild Rift, som båda kvalar in på topp fem-listan över de e-sporter där det spelats in mest prispengar under året.

Enligt Esportsearnings är PUGB Mobile just nu endast en av två e-sporter där det spelats in mer än 20 miljoner dollar under året. Spelet är endast slaget av Arena of Valor. 

Den mobilanpassade versionen av League of Legends, Wild Rift, placerar sig på en fjärdeplats, endast slagen av Dota 2, utöver de två redan nämnda spelen. Anmärkningsvärt nog har det spelats in nästan 70 procent mer prispengar på League of Legends: Wild Rift än originalet.

Del av en dominant marknad

Att mobilspel blivit en så självklar gren inom e-sport är inte förvånande när man tittar på statistiken för spelares spelvanor. I dag beräknas det finnas miljarder människor som spelar på sina smartphones, och det är enligt alla utsagor den dominanta spelformen. 

I en studie av Statista svarar exempelvis hela 54 procent i USA att de spelar på sina smartphones, vilket är avsevärt många fler än för någon annan enhet. Tvåa på listan är spelkonsoler, som cirka en tredjedel svarade att de spelar på – med andra ord fler än 20 procentenheter mindre än för smartphones.

Med tanke på hur många som spelar mobilspel är det därför inte förvånande att även e-sportlandskapet har anpassat sig efter hur folks spelvanor ser ut.