Annons

Vill du starta en e-handel? Här är 9 tips för att lyckas!

E-handeln har exploderat det senaste året, och idag handlar 85 % av svenskarna på nätet. År 2020 ökade julhandeln på nätet med 50 % jämfört med året innan.

Trenden med ökad e-handeln har varit tydlig i flera år, men tillväxten har fått ett ordentligt skjuts i samband med covid-19.

För dig som vill ge dig in i e-handeln och få din del av kakan är det perfekt läget att dra igång en verksamhet. Nedan ger vi 9 tips till dig som vill starta en e-handel.

1: Skapa en e-handel med Wordpress + Woocommerce (och ta hjälp om du behöver)

Wordpress är världens populäraste plattform för att bygga hemsidor. Uppskattningsvis 40 procent av alla sajter du besöker är byggda i Wordpress. Anledningarna till att det är så populärt beror mycket på enkelheten och flexibiliteten som plattformen erbjuder, både för mindre bloggar och större mer avancerade sajter. 

I Wordpress finns även massvis av plug-ins som förenklar för e-handlare. Plattformens egna e-handelsverktyg Woocommerce gör att du enkelt kan skapa din egen e-handel. 

Om du inte har erfarenhet av Wordpress sedan tidigare kan du spara tid genom att kontakta en specialiserad webbyrå. Webbyrån Konsulterna är specialiserade inom Wordpress har mer än 10 års erfarenhet av att bygga Wordpress-sajter åt kunder.

2: Köp en bra domän

Ett bra domännamn är viktigt för din e-handel. Förslagsvis bör det vara kort och enkelt att komma ihåg.

Ett tips är att börja titta runt på domännamn redan i samband med att du bestämmer ditt företagsnamn. 

Många undrar om det är bäst att välja en .com- eller .se-domän. Svaret är att det beror på. Förslagsvis bör du registrera bägge delarna. En .com-domän gör det enkelt att göra din e-handel internationell, medan landsspecifika domäner som .se ibland kan vara positiva ur branding och SEO-syfte om du vill satsa på ett land.

På  Svenska Domäner kan du enkelt och säkert köpa både .com- och .se-domäner.

3: Arbeta med affiliate-marketing

Affiliate-marketing är en typ av marknadsföring som bygger på att annonsåterförsäljare, så kallade affiliates, marknadsför produkter eller tjänster. Affiliate-marknadsföraren får sedan betalt beroende på hur mycket försäljning man bidragit med – provision.

Marknadsföringsstrategin kan vara riktigt kraftfull för att få din e-handel att växa och i princip alla de större e-handlarna, inklusive giganter som Amazon, använder sig av affiliatemarknadsföring. Även många start-ups inom e-handel har vuxit sig stora med genom affiliate marketing.

Om din e-handel börjar ta fart kan det vara en god idé att testa affiliatemarknadsföring. 

Vår rekommendation är Awin, som är ett stort och pålitligt affiliatenätverk. Bolaget kunde registrera 150 miljoner producerade försäljningar och 115 miljarder kronor i inkomst för sina kunder under 2019. I nätverket finns redan mängder av svenska e-handlare såsom Ellos, Sova, Coop och Jotex 

4: Välj en enkel betalningslösning

Det går inte nog att understryka hur viktig det är att ha en enkel och smidig betalningslösning. Du har säkert upplevt själv att om det uppstår det problem vid betalningen när du ska köpa något, så tar det inte många sekunder innan du är hos en konkurrent för att genomföra köpet istället.

Enligt en amerikansk undersökning bland e-handlare hade 28 procent av de förlorade kunderna inte avslutat köpet på grund av krånglig eller ineffektiv betallösning. 

När du väljer betalningslösning, se till att den är beprövad, effektiv och enkel. Nets erbjuder enkla och smidiga betallösningar och har ett stort fokus på kundupplevelsen.

5: Använd en enkel e-handelsplattform

Om du av någon anledning inte vill använda Wordpress för att skapa din e-handel, så finns det mängder av andra alternativ.

När du letar e-handelsplattform och står i valet och kvalet är det två saker som du bör titta lite extra på. Är plattformen lättnavigerad och är den intuitiv? Det är viktigt att det är lätt för dig att starta din e-handel utan kunskaper i programmering. 

Genom plattformen Oxxy kan du enkelt välja mellan ett stort antal mallar som passar just din nisch och sen bygga din hemsida med enkla drag-and-drop-funktioner.  Plattformen erbjuder även SEO-verktyg som gör att du kan anpassa din sajt efter dina sökord och på så sätt generera mer trafik och bättre placeringar på Google. 

6: Bra produktbilder är A och O!

När du startar din e-handel är det viktigt att du har bra produktbilder. Satsa på bilder med hög kvalitet och skippa bilder som inte presenterar din produkt på ett värdigt sätt. 

Högkvalitativa produktbilder ökar nämligen konverteringen och i en rapport från IRCE (Internet Retailer Conference and Exhibition) fick konsumenterna lista de viktigaste funktionerna i en webbshop. Hela 75 procent av de tillfrågade valde just produktbilderna som det viktigaste. 

Men alla e-handlare är inte proffsfotografer och som tur är finns det experthjälp att få. 

Den svenska byrån OG Production erbjuder produktion av både still- och rörlig bild och har ett team med lång erfarenhet av content-produktion.

Vill du fota själv? Då är det viktigt att bilderna är enkla att zooma in på och att de visar detaljer. Ett tips är att presentera dina produkter både mot vit bakgrund och i lifestyle-miljö.

7: Använd dig av e-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är en traditionell digital marknadsföringsstrategi som än idag är en av de mest pålitliga och kraftfulla. 

År 2018 skickades totalt 293,6 miljarder emails om dagen och siffrorna visar att 89% av alla marknadsförare använder sig av just e-post som den huvudsakliga kanalen för att generera leads. 

När det kommer till vilket verktyg du bör använda , så är svenska Rule ett bra alternativ. Rule erbjuder ett kraftfullt verktyg för e-postmarknadsföring för väldigt rimliga priser. Flera stora svenska e-handlare såsom Proteinbolaget och Sportamore använder verktyget.

8: Skaffa en försäkring för ditt e-handelsföretag

Det är lätt att bli uppslukad när du håller på att välja bilder till din hemsida, skapa annonser på Google och skriver träffsäkra produkttexter för att öka din försäljning. 

Men som e-handlare är det minst lika viktigt att hålla koll på de inte-så-spännande delarna av att driva ett företag - såsom att skaffa en försäkring.

Kom ihåg att det är du som ansvarar för produkterna som du säljer. Ju mer riskfyllda dina produkter är, desto viktigare är det också att ha en företagsförsäkring. 

Det finns massor av alternativ för dig som e-handlare och vår rekommendation är helt enkelt att du själv tar en titt på jämföreslesajter som jämförförsäkring.se och försäkringsguiden.se där du kan jämföra priser från olika försäkringsbolag.

9: Fixa bra landningssidor

En viktig del av din e-handel är dina landningssidor; alltså sidorna som dina besökare landar på när de först kommer till din hemsida. Dessa bör vara optimerade både för Google och för att konvertera.

Extra viktigt är detta om du kör betald annonsering via sociala medier eller Google.

Om du själv inte är vass på att skapa optimerade landningssidor kan det vara värt att ta hjälp av en expert. Hjältebyrån bygger din hemsida och ser till så att landningssidorna är rätt optimerade både för Google och konvertering.