Det är mycket snack om mobilkoppling till bilar i en form eller annan. Men hur ser det ut i dagsläget? Vi tog en Ford Focus på provtur för att undersöka hur deras Sync2-system fungerar.
Om det är något vi tydligt kan se som ett av de stora nya områdena vid sidan av smarta klockor och Virtual reality inom mobilvärlden just nu så är det hur din bil och din telefon ska kommunicera i framtiden. Apple jobbar hårt på att introducera Carplay och röstassistenten Siri som en integrerad del i din framtida bil och Google vill definitivt inte vara sämre med sin Android Auto-satsning. Nu har även Apple börjat rekrytera experter från bilbranschen till ett hemligt labb. Under CES-mässan tidigare i år (där Sync 3, uppföljaren till det system vi testar även visades även om det inte kommer dyka upp i bilar förrän tidigast i slutet av året) var det ännu tydligare att uppkoppling i bilar är starkt på frammarsch från såväl chiptillverkare som biltillverkare och tillbehörsmakare.
Det känns väl kanske lite missvisande att kalla en hel bil för ett mobiltillbehör, men ur vårt intresseområde och sett till att det faktiskt är något du kopplar till din telefon är det ju ändå det. I vilket fall som helst tog vi in en Ford Focus för att se hur deras nuvarande system Sync2 fungerar i praktiken. Eftersom vi fokuserar på just det området kommer vi inte ta upp speciellt mycket om bilen i sig och dess olika funktioner, utan den var mörkgrå och hade fyra hjul samt ratt (och rattvärme, typ det bästa som uppfunnits sen ratten självt!).
Sync2-systemet består inte bara av en kopplingsväg för mobilen, utan det innefattar även hela bilstereon, klimatanläggningen och navigationssystemet och allt är på det stora hela rätt sömlöst integrerat oavsett vilken del av systemet som används. Att hålla liv i luren är också något som finns med i tanken, då det bara från förarsätet finns två USB-pluggar och två tolvvoltsuttag inom armlängds avstånd.
Huvuddelen av din interaktion med Sync2 består av en åtta tum stor pekskärm på instrumentbrädan med gränssnittet uppdelat i fyra olika zoner för navigation, musik, telefonen och klimatanläggningen. Samtliga går att komma åt från dess respektive hörn av skärmen oavsett vart du befinner dig och det gör allt lättanvänt. Pekskärmen är inte den rappaste i historien, men för det mesta fungerar det utan större friktion.
Annons
Under telefondelen lägger du till din lur, oavsett om det är en smartphone eller ej, och parar ihop den via Bluetooth. För att underlätta för systemet plockas din telefonbok ner till bilens lagringsutrymme och sen är allt egentligen klart. På den amerikanska marknaden finns det ett par appar, exempelvis Pandora och en bunt radiostationer, som har stöd för Sync2 och som då kan styras direkt via pekskärmen. Men här i Sverige är det betydligt tunnare med den varan.
Vill du köra musik från din telefon får du ratta fram det manuellt på luren för att det ska bli som du önskar, men det innebär inga problem att strömma ljud från såväl internminnet som Spotify utan telefonen tolkar Sync2 som vilket Bluetooth-kopplad enhet som helst. När du väl kört igång din spellista kan du däremot byta låt och pausa från bilens pekskärm där även låtinformation visas. Vill du inte köra den biten över Bluetooth, eller inte orkar koppla in passagerarens lur via Bluetooth, kan du köra musik över den vanliga linjeingången också.
Sömlöst
Det andra stora området i Sync2 där mobilen kommer in är givetvis telefonidelen. Både samtal och SMS hanteras av systemet och bilens SOS-läge skickar även sin eventuella information via mobilnätet som den inkopplade telefonen erbjuder. Inkommande samtal sköts enklast via kontroller på ratten och utöver att den vi pratar med hör ljudet från blinkers är ljudet överlag riktigt bra åt båda håll. Utgående samtal sköts antingen via röststyrning (mer om det senare) eller genom att du knappar fram mottagaren via pekskärmen. Via den kan du även läsa SMS, vilket inte riktigt är att rekommendera om du kör såklart.
Värt att nämnas är att Sync2 även är begåvat med wifi, men då främst för att kunna koppla upp sig mot hemmanätverket och ladda ner uppdateringar till sig självt och inget annat. Tyvärr sätter hårdvaran stopp för att bilar med Sync2 ska kunna uppgraderas till Sync3 när det väl landar i Sverige.
Alla talar engelska Det där med att alla delar är integrerade med varandra då? Utöver att du styr fyra separata system via samma pekskärm är bilen även utrustad med röststyrning för mer eller mindre alla funktioner. Robotdamen de stängt in bakom instrumentpanelen förstår enbart engelska, vilket fungerar olika bra beroende på vad du vill göra.
Att röststyra fram ett samtal är förhållandevis enkelt och systemet är förvånansvärt bra på att gissa sig till vad vi sagt även om vi letar efter adressposter med svenska tecken. Att navigera bland olika sökresultat genom att hojta ”line 2” för att välja rad två på skärmen känns väl lite styltigt, men välfungerande och betydligt mer trafiksäkert än att hålla på och peta på skärmen manuellt. Robotdamen har även möjlighet att köra talsyntes på inkommande SMS, men eftersom de vanligen är på svenska och hon bara begriper engelska får vi se den funktionen som oanvändbar för oss svenskar, för vi har ingen aning om vad det är hon säger när hon försöker tolka svenska.
Genom samma röststyrning kan vi även styra vilken musikkälla vi vill lyssna på, övergripande temperatur i bilen och navigationssystemet. De två första delarna fungerar rätt bra efter en stunds övning, medan ruttplanering på en svensk karta med en robotdam som bara förstår engelska mest orsakar huvudvärk och tar betydligt längre tid än att stanna bilen och knappa in det via pekskärmen.
Efter första hopparningen med bilen kopplar luren upp sig automatiskt så fort du sätter dig och på samma sätt stryps uppkopplingen när du lämnar bilen och den biten stötte vi aldrig på problem med under våra tester.
Grogrund
Om du ändå är i shoppingtankar efter en ny bil och funderar på om Sync2 är värt extrapengarna eller ej får vi ändå säga att det är ett förhållandevis billigt tillägg på det stora hela och att just samtalshanteringen och musikstyrningen gör det värt pengarna om du kommer spendera mycket tid i bilen och ringer mycket under körningarna. Röststyrningen hade mått väldigt bra av att förstå svenska, men andelen röstassistenter som begriper vårt språk är å andra sidan försvinnande få i hela branschen. Eftersom det ändå finns ett initiativ för att koppla upp appar mot Sync2 hade det varit kul att se fler europaanpassade appar med det stödet också. De delar som finns på plats när det gäller kopplingen till mobilen fungerar ändå tillfredsställande och det är riktigt smidigt att röststyrningen, när den fungerar, pratar med alla delar av systemet och inte enbart med telefonen.
Samtidigt är det en intressant grogrund som inte är allt för långt ifrån de stora visioner som Apple och Google har med sina system. Steget är inte allt för långt ifrån att ha större appintegrering i bilens system, eller att du kan få ut data om bilen till telefonen i stil med vad Automile gör redan idag. Att ha kartor offline och nedladdade i bilens navigator känns sunt kontra strömmade kartor från Google Maps eller Apple Maps, men samtidigt skulle en liveuppdatering av aktuella väghändelser via telefonens uppkoppling vara välkommet. Plattformen som Sync2 körs på är ju ändå från Microsoft, i form av Windows Embedded Automotive så ett samarbete med Here Maps på den fronten vore ju inte helt fel (även om Sync 3 kör Blackberrys Qnix-system).
I jämförelse med de ofta grandiosa, men rätt fluffiga, visionerna kring smarta klockor och Virtual Reality känns det ändå som att steget till framtidsvisionen från där vi är idag inte är speciellt lång.
Betyg:
6/10
Namn: Ford Sync2 Uppkoppling: Bluetooth, Line in, wifi (för uppdateringar) Funktioner: röststyrning, navigation (vissa modeller), SOS, USB-uttag, styrning av klimatanläggning, FM- & DAB-radio, samtalshantering Pris: 3 500-23 700 kr beroende på modell och antal högtalare (från 13700 kr med navigationsdelen). Webb: www.ford.se