Ni minns Virtual Reality va? Den där grejen som skulle slå redan 1995 och som vid det här laget borde vara så standard att vi för länge sedan gett upp våra verkliga liv. Som bekant hände det ju inte riktigt, men nu börjar som bekant VR-tekniken koka på lite olika håll igen och nu känns det i alla fall som att tekniken är mer mogen för det än vad den var för tjugo år sedan.
Gear VR är utvecklad tillsammans med Oculus, som gjort succé med sitt eget VR-headset Rift. Nackdelen med den historien är som bekant att den på det stora hela är en glorifierad datorskärm och där försvinner en del flexibilitet (men tillkommer också i och med PC-plattformen, men det behöver vi inte gå in på).
Gear VR är istället ett par VR-brillor med två linser, ett fokushjul, några styrknappar och egentligen inte så mycket mer i teknikväg. Här är det istället din telefon som utgör basen för egentligen all teknik, inklusive skärm. I sin första utgåva är det bara Samsungs Galaxy Note 4 som är kompatibel med det hela, men vi kan ju alltid gissa oss till att Gear VR 2 kommer ha stöd för åtminstone fler telefoner från Samsung.
Vad du gör är helt enkelt att klicka i din Galaxy Note 4 i Gear VR och sen utgör telefonens skärm den skärm du tittar på genom hjälmens linser och allt från rörelsesensorer till hårdvarukraft kommer från telefonen. Det betyder även att telefonens batteri får stå för drivkraften till det hela och även om vi inte kört slut på batteriet i en sittning känns det ändå som att ett uttag för laddning på Gear VR hade varit välkommet.
Annons
Leksak Men hur funkar det? Funkar det bra? Och vad i hela fridens namn ska det vara bra för? Vi tar frågorna en i taget.
Du styr på ett av tre olika sätt. Antingen genom att få upp ett styrkors framför ögonen och helt enkelt sikta på det du vill välja, något som används ute i menyer exempelvis. För mer finkorniga val, scroll och styrning i många spel och appar tar du hjälp av en pekplatta vid din högra tinning, något som blir riktigt jobbigt efter en längre stunds användning. Om du slantar upp för Samsungs egen spelkontroll kan du även använda den för styrning, vilket är ett krav i många av de spel som finns. Just en sådan kommer att ingå när du köper Gear VR via Samsung, vilket är enda inköpsstället i Sverige, men vårt testex fick leva utan den biten. Med tre olika styrsätt märks det att det fortfarande är en rätt tidig produkt som inte riktigt har bestämt sig för hur den ska fungera, men fungerar gör det utan tvekan.
Funkar det bra då? Faktiskt. I alla fall efter att vi har vant oss vid hur allt fungerar. En uppstartguide finns till hands för grundprylarna, men det tar ytterligare några timmar innan det känns naturligt med allt. För just den här typen av applikationer skulle rörelsesensorerna må väldigt bra av att vara många gånger snabbare, för i alla fall vid snabba panoreringar hänger tekniken inte alltid med. Även om skärmen i Note 4 har den imponerande upplösningen av 2560x1440 pixel syns ändå pixlarna som ett slags nät över bilden om du koncentrerar dig på att lägga märke till dem. Inte så konstigt egentligen, med tanke på att du har skärmen ett par centimeter från ögonen med i praktiken två förstoringsglas mellan. Det stör inte om du inte tänker på det, men i det här fallet förstår vi i alla fall vad 4k-skärmar i en mobiltelefon skulle kunna vara bra för.
Knäckfrågan då. Vad ska det vara bra för? I teorin är gränserna för praktiska användningsområden oändliga. I praktiken finns det inte en rad kod bland de tillgängliga apparna som har något annat användningsområde än att vara underhållning. Spel, eller åtminstone demos av dessa i de flesta fall, finns det i drivor. Utöver det finns det möjlighet att titta på bilder i 360-format, alltså att du ser bilden som om du skulle sitta inuti en boll med bilden tapetserad över bollens insida. Vanliga foton blir inte lika imponerande, men är ett kul inslag i alla fall. Just 360-konceptet återkommer i många appar där du kan sitta mitt på scenen under en konsert, besöka någon pianospelande tjomme i hans lägenhet och liknande. Det finns även ett par kortfilmer i 360 som är riktigt skojiga att kolla på. För filmer i vanligt fyrkantigt format finns det även där roligheter. Trist nog kan vi inte slanga in varken Youtube eller Netflix till Gear VR, men dina egna filmer lagrade på mobilen går i alla fall.
De visas som vanligt, med skillnaden att du får med en valfri miljö runt filmen. Exempelvis kan du sitta ensam i en virtuell biosalong som faktiskt ser ruskigt bra ut. Annars kan du alltid kolla rymdfilm sittandes på månen om du känner för det. Här känns det spontant som att den största utvecklingspotentialen finns, för biosalongen skulle ju kunna befolkas av dina polare med Gear VR, så att ni kan sitta på olika platser i världen men ändå kolla på samma film i samma salong så att säga. När den biten blir verklighet får vi ett verkligt användningsområde för VR-tekniken, men så långt har vi inte kommit än. Just video är annars det som påstås bereda vägen för VR-tekniken och med ett par schyssta hörlurar är 360-video något som är enormt uppslukande på ett sätt som skitnödiga spelutvecklare bara kunnat drömma om när de pratat om begreppet i alla tider.
Gear VR är en förstagenerationsprodukt som fortfarande trevar efter hur den ska styras på bästa sätt och vad den egentligen ska vara bra för. Till skillnad från exempelvis smarta klockor, där alla sitter och väntar på den där självklara killer appen utan att egentligen veta vad det skulle kunna vara, känns däremot VR-tekniken betydligt mer greppbar (paradoxalt nog) och det som vi skulle vilja använda tekniken till känns som att det finns precis utom vårt räckhåll. Samtidigt sitter både vi och samtliga som testar enheten och fånler genom hela testsessionen och det om något är ett fantastiskt betyg för en produkt som i dagsläget bara finns till för att underhålla.
Betyg:
8/10
Namn: Samsung Galaxy Gear VR Typ: VR-hjälm för Samsung Galaxy Note 4 Synfält: 96 grader Latens: 20 ms Styrning: rörelsesensor, touchpad, gamepad (säljs separat) Mått: 198x116x90 mm Pris: 2 390 kr (inkl. Gamepad, via Samsung.se) Webb: www.samsung.se