Filma överallt

Jämförande test: 360-kameror

Med en 360-kamera kan du fånga händelser i alla riktningar och sedan återuppleva allt i ett VR-headset. Vi har testat marknadens bästa VR-kameror.

Publicerad Uppdaterad

Lanseringen av VR har skett lite bakvänt. Man brukar ju tala om hönan och ägget och vad som kom först. Idag finns det flera olika VR-headset, men ännu inte särskilt mycket innehåll att konsumera. Man kan förvisso köra appar och olika typer av spel i ett VR-headset, men 360-kameror och VR-headset är ändå beroende av varandra. Mycket riktigt har flera mobiltillverkare satsat både på VR-headset och 360-kameror. Samsung började för snart ett år sedan med sitt VR-headset Gear VR, har sedan dess accelererat sin satsning och kompletterade nyligen med 360-kameran Gear 360. Konkurrenten LG å sin sida släppte nyss både VR-headset och den LG 360 Cam som vi har med i detta test. Mobiltillverkarna var dock sent ute för redan sedan länge finns 360fly och den kanske mest etablerade spelaren Ricohs Theta S. Det är med andra ord hög tid att jämföra de olika 360-kamerorna för att se vilken som gör jobbet bäst.

Gemensamt för alla 360-kameror vi testar är att de har en tydlig koppling till mobilen. De kan visserligen alla styras direkt med knappar på respektive kamera, men de kan också fjärrstyras via appar till Iphone och Android. Låt oss kolla hur de olika kamerorna skiljer sig åt, för trots att alla kallar sig 360-kameror skiljer det mycket, både hur man kan använda dem och vad för material som blir resultatet. 360fly Det första vi lär oss när vi börjar titta på 360-kameror är att 360 inte behöver betyda att kamera i fråga kan prestera stillbilder och filmer där du ser i alla riktningar. Det bevisar kameran 360fly som varken kan ta stillbilder eller se i alla riktningar. Det handlar om en kamera, formad som en boll och utrustad med en stor fisheye-lins. Vill du till exempel lägga upp en film på Facebook kan datorprogrammet som följer med anpassa filmen för det, men det blir fortfarande ett ovanligt stort svart fält rakt ner i vyn. Formgivningen är ganska experimentell och maskerat bland de polygoner som utgör ytan finns en trekantig knapp som sticker ut lite. Det är enhetens enda knapp och bredvid den sitter en lampa som visar status, till exempel när kameran är redo att kopplas samman med din telefon. I appen får du direkt en live-vy över vad kameran ser och kan spela in, men några stillbilder kan du inte ta med 360fly. Vill du ha stillbilder får du först spela in en film och sedan med hjälp av appens redigeringsläge spara enskilda bildrutor från den film du redan spelat in och sparat. Med hjälp av appen Livit som är en separat tjänst kan du även använda 360fly för att direktsända video. Då ansluts kamera och mobil via wlan och sedan skickas videon ut direkt via mobilnätet. När jag testade blev det en fördröjning på ungefär 10 sekunder från det att något hände i filmen tills det dök upp på Livits webbplats där man kunde följa direktsändningen.

Uppkopplingen mellan telefon och kameran fungerar bra och sker liksom med övriga kameror via wlan. Kameran delar alltså ut ett wlan som du ansluter telefonen till och den vägen kommunicerar de två enheterna sedan med varandra. 
360Fly

Plus: Actionfästen, livesändning Minus: Inte foto i alla riktningar Kodak Pixpro SP360 4K Jag har stora förväntningar på Kodaks kamera, men efter att ha testat och särskilt efter att ha jämfört med konkurrenterna är jag verkligt besviken. Jag testar Duo-paketet som förutom två kameror med vardera 235 graders vy (tillsammans går det att baka ihop 360-graders-filmer) även ingår en fjärrkontroll och en hel del olika fästen. Liksom de övriga kamerorna går de här även att styra från mobilen.

Värt att påpeka är att det inte är Kodak som tillverkat kamerorna. Istället är det företaget JK Imaging som bara licensierat Kodaks varumärke. Det funkade för att skapa inledande förtroende från mig, men när man väl börjar använda kamerorna raseras det helt. Menysystemet för den pyttelilla svartavita displayen på kameran förklaras i ett gigantiskt schema i instruktionsboken och det visar tydligt att det är väldigt komplicerat. För att kunna göra 360-gradersfilmer måste man använda båda kamerorna och det tar lång tid innan jag hittar de inställningar man först måste göra för att det ska fungera. Det är bara genom trial and error jag upptäcker hur man borde ha gjort. Grundförutsättningen är alltså att du behöver två kameror ihopmonterade för att få 360-film. Det följer med en slags selfiepinne i paketet och på den monterar du fast de båda kamerorna med hjälp av skruvar. Det är långt ifrån smidigt, du måste sätta i minneskort först i båda kamerorna och för att kunna se filmerna och bearbeta de båda halvorna till en hel 360-film måste du montera loss båda kamerorna eftersom det är enda sättet att komma åt minneskorten och därmed filmerna. Appar finns tillgängliga till Ios och Android för att styra kameran men de apparna dras med mycket buggar och många gånger stöter vi på anslutningsproblem så vi inte får någon kontakt alls.

För att sammanfoga filmer från de båda ihopmonterade kamerorna behövs ett datorporgram du kan ladda ner gratis. Det programmet hjälper dig att tidssynka filmerna eftersom det med två kameror kan hända att inspelningen inte startades vid exakt samma tidpunkt. Det tar en stund att bearbeta filmerna, men inte ens då blir resultatet helt bra. Istället ser vi tydligt skarven mellan de olika kamerornas filmer och det blir märkliga förskjutningar i den färdiga filmen.



Kodak Pixpro SP360
Plus: Fästen inkluderade
Minus: Krånglig, buggig, dålig programvara

Ricoh Theta S Den här 360-kameran är något av originalet och har redan hunnit komma i flera versioner där den här, Theta S är den senaste. Det är egentligen först nu som Ricoh har fått kompetent konkurrens från mobiltillverkarnas 360-kameror vi strax kommer in på. Ricoh Theta S levererar både stillbilder och video i 360 grader så att du kan titta i alla riktningar. Ställer du kameran på en plan enfärgad yta är det knappt så du i den färdiga bilden eller filmen ser var kameran har stått. Den lilla ytan som linserna inte kan se fylls genom en bildbearbetning och ofta ser man bara svagt en eventuell skugga av kameran.

Jämfört med de kameror vi tittat närmare på hittills är Ricoh Theta S ett stort steg framåt Bara det faktum att den har två fast monterade linser gör det väldigt mycket enklare att skapa färdiga 360-filmer utan att det krävs manuellt extraarbete. Ricoh har appar för både Iphone och Android och exakt hur enkelt det är att få färdiga 360-filmer beror på vilken mobil du använder. När jag använt Iphone tillsammans med Ricoh Theta S kan 360-filmen skapas direkt i appen och sedan kan du direkt från Ios dela filmen till exempelvis Youtube eller Facebook som båda stödjer den här typen av VR-filmer. I Android däremot måste jag först ladda ner filmen och bearbeta den i datorn. Filmen jag får ut från Theta S visar två runda vyer, en från vardera kameralins i en film och för att se den korrekt måste jag först låta den bearbetas av Ricohs datprprogram. Först när det är klart kan jag sedan ladda upp den till Youtube. När du filmar ser du en förhandsvisning av stillbilden direkt i telefonens skärm innan du trycker av, men filmer får du se först när de är klara.

Bäst blir 360-filmer om du har kameran stående på stativ eller på en plan yta och inte håller kameran i handen. Formatet på Ricoh Theta S är kompakt och bra i många hänseenden, men det har hänt flera gånger när jag placerat kameran på en plan yta att den vält. När den gör det så ramlar kameralinsen rätt ner på hårda ytor, i mitt fall har det varit sten, metall, trä och asfalt och mycket riktigt syns skador på linsen från dessa fall, nu när testet är avgjort. Anledningen är att kameran har ganska hög tyngdpunkt, så det behövs ingen stor vindpust för att den ska dyka. På det området klarar sig lägre LG 360 Cam som vi strax kommer in på mycket bättre.
Ricoh Theta S

Plus: Kompakt, enkel Minus: Kan välta LG 360 Cam På pappret är precis nylanserade LG 360 Cam en favorit i det här testet. Den har precis kommit ut i butik i samband med LG_s lansering av sin flaggskeppsmobil LG G5, men fungerar trots det inte bara med andra Android-mobiler utan faktiskt även med Iphone samt fristående utan någon mobil om du föredrar det. Formatet liknar Ricohs kamera Theta S men i ett mindre smidigare format, som dessutom inte i samma utsträckning medför risken att kameran ramlar omkull. Kameran laddas via samma usb-c-kontakt som LG:s telefon och med i paketet får vi ett skyddande fodral, men däremot inte det micro-sd-kort som krävs, så det får du köpa till själv.

Jag testar LG 360 Cam med just LG G5 och det är oerhört smidigt att koppla ihop de två och komma igång. Alla de här kamerorna kopplar sig mot din telefon via wlan men det skiljer sig åt hur smidigt det är och särskilt i Iphone måste du ofta först gå in manuellt och välja kamerans wlan och sedan ansluta. LG 360 Cam är enkel att få igång framförallt i Android, men även med Iphone går det rätt smidigt. När jag testar LG 360 Cam är det till och med så att kameran aldrig riktigt stänger av sig. Även när jag stänger av kameran och alla lampor på den släcks aktiveras den så fort jag startar appen på min LG G5. Kameran är alltså alltid i en typ av viloläge.

Väl igång kan du välja mellan att filma eller ta stillbilder och med en eller båda kamerorna aktiva. Förhandsvisningen i skärmen visar dock bara bild från den ena av de två kamerorna, så det gäller att ha lite koll på vad du faktiskt filmar och inte bara stirra dig blind på telefonens skärm.

Lyckligtvis kan du vara rätt lugn, för så väl bilder som filmer från LG 360 Cam hör definitivt till de bästa i testet. För att se på filmerna måste de först laddas ner trådlöst till telefonen men i samma ögonblick som de gör det skapas den 360-graders film som du sedan kan dela med dig av direkt till Youtube och Facebook utan vidare bearbetning.
LG 360

Plus: Smidig, kompakt Minus: Få inställningsmöjligheter Samsung Gear 360 Det är Samsung som tydligast profilerat sig inom VR med sitt headset Gear VR som låter dig titta på VR-material genom att placera till exempel en Galaxy S6 eller S7 i ett headset. Därför var det ganska väntat att Samsung även skulle släppa något som gör att du själv kan skapa innehåll lämpat för VR. På flera sätt kombinerar kamerabollen Samsung Gear 360 fördelar från flera av de andra kamerorna vi testat. Gear 360 är formad som en boll med en lins på vardera sidan och lucka för batteri och minneskort däremellan. Ett medföljande stativ gör att bollen står stadigt på en plan yta även om det till exempel blåser lite, men stativet är inte tillräckligt litet och osynligt från linsernas synvinkel för att det ska försvinna i den färdiga bilden eller filmen.

En annan fördel med Gear 360 är att den är damm- och stänktålig enligt standarden IP53, vilket innebär att till exempel lite regn inte ska innebära något problem.

Största nackdelen med Gear 360 är så klart att den enbart fungerar med någon av Samsung egna senaste och dyraste telefoner. Det gör å andra sidan att Samsung har kontroll över både hård- och mjukvara vilket gör att det är enkelt att komma igång och det fungerar bra. Appen som du använder fungerar nästan precis som den vanliga kameraappen i telefonen, med samma inställningar och menyer så det är lätt att känna igen sig. Uppkopplingen fungerar smidigt och trots att anävndandet kräver att du är uppkopplad via wlan till kameran går det fortfarande att surfa och ta emot information via ett befintligt wlan med internetuppkoppling. 



Samsung Gear 360
Plus: Förhandsvisning, smidig mjukvara
Minus: Enbart för Samsung-mobiler

Funktioner
Trots att alla kameror i testet marknadsförs som 360-kameror är realiteten en helt annan, det märker man snabbt. 360fly kan med en särskild app sända live, men filmar inte i 360 grader. Den tar heller inga stillbilder utan bara film. Kodakkameran kräver två kameror och mycket efterbearbetning för att göra 360-filmer. Övriga tar både bild och film i 360 grader. LG vinner på litet smart format med många funktioner.

Vinnare: LG 360 Cam

Användbarhet
Kodak står för betygskategorins bottennapp. Här följer det med en rad sportfästen, men två separata kameror med ogenomtänkta gränssnitt och krånglig montering drar ner intrycket. Även 360fly har flera olika fästen, men enbart en knapp som ska styra allt. Ricoh Theta S har enkla knappar som gör att du kan styra det mesta smärtfritt både med och utan telefon till hands. 

Vinnare: Ricoh Theta S

Mjukvara och export
För bra 360-bilder och -filmer visar sig mjukvaran vara central och här skiljer sig kamerorna väsentligt åt. Dels har vi kamerorna som inte filmar i 360 grader. Där krävs ingen bearbetning och resultatet blir därmed heller inte något lika stor upplevelse när vi bara får bilder från en fisheye-lins och inte riktig 360. 

Theta S har olika bearbetning beroende på vilken app (Android eller Iphone) som du använder och allra smidigast fungerar överföring och bearbetning med LG-kameran, medan Samsungs app är aningen buggig och tvångsavslutas flera gånger. 

Vinnare: LG 360 Cam

360-kvalitet
Formatet på kameran spelar här in till viss del, för du får olika mycket av kameran med i bild beroende på vilken du väljer. Samsungs stativben syns till exempel mer än de spår LG och Theta S lämnar i bilden. Sedan gäller det så klart för 360-kamerorna att sammanfoga sina två bilder så att inte skarven syns och även här lyckas de olika bra.

Vinnare: LG 360 Cam

Bildkvalitet
Den som vant sig vid bildkvaliteten från mobilkamerorna blir lätt besviken när 360-kamerornas bilder och filmer ska detaljgranskas. Det märks att det är något av första generationens 360-kameror detta och särskilt tydligt blir bristerna om du tittar på bilderna i VR då du enbart ser en liten del av bilden i taget.

Vinnare: Samsung Gear 360

Vinnare: LG 360 Cam Med sin 360 Cam gör LG det mesta rätt. Bildkvaliteten kunde vara bättre, men med 360-kameror finns tro det elelr ej mycket annat att ta hänsyn till. Kameran stödjer både Anroid och Ios-enheter, den har ett bra format som gör användandet smidigt och bilderna så bra som möjligt. Mjukvaran fungerar också bra så att skarvarna som uppkommer stör ovanligt lite.

Fakta: Här kan du ladda upp
Idag är det inte alla webbtjänster för bilder och video som kan hantera material i 360-gradersformat. För att du ska kunna dela med dig av det du fotat och spelat in krävs att du väljer en webbtjänst som visar innehållet rätt. För bilder innebär det att du ska kunna navigera dig runt i bilden och om du tittar på bilden i en mobiltelefon går det ofta att röra mobiltelefonen för att på det sättet se dig omkring, alternativt om du har ett VR-headset så gör ju det upplevelsen ännu starkare. Samma sak gäller för video.

Stillbild: Till Flickr, Google och Facebook
Facebook har ett utbyggt stöd för 360-graders-bilder i app så väl som på vanliga hemsidan. Laddar du upp filer dit så känner den automatiskt av filtypen och anpassar visningen efter det. Flickr har stöd för 360-graders bilder i webbläsare och har även en särskild app för Samsungs Gear VR.

Video: Till Youtube och Facebook
För filmer är det Youtube och Facebook som gäller när du ska ladda upp det du filmat med en 360-kamera. De känner båda av filformatet och anpassar sig så du behöver inte göra något särskilt. Ibland kan det ta upp till en timme innan det uppladdade materialet är helt bearbetat och visas korrekt i bästa kvalitet, så ha tålamod innan du delar med dig av det uppladdade. Det kan även skilja en del i kvalitet beroende på vilken tjänst du använder för att visa dina filmer. När vi testat har Facebook ofta levererat bäst resultat framförallt när det gäller detaljrikedom i filmen medan Youtube ofta hanterar navigationen i filmen lite bättre.