https://www.mobil.se/tester/j-mf-rande-tester/j-mf-rande-test-8-navigationsappar
561659
Jämförande tester
Bästa appen för att hitta rätt

Jämförande test: 8 Navigationsappar

Räcker mobilens inbyggda kartor eller bör man spendera några hundralappar för att få de bästa funktionerna? Vi jämför Google Maps och kartorna från Apple och Microsoft med såväl gratisalternativ som premiumappar.

Sida 1

Kartor och vägvisning i mobilen har gradvis gått från en position som dyra premiumappar till att vara en standardfunktion i operativsystemen. I årets startfält är det framför allt gratisapparna som visar upp nya finesser, men klassikerna Navigon och Tomtom håller fortfarande hög kvalitet på vissa områden. 

Apple Kartor
När appen lanserades för snart fyra år sedan kändes den uppseendeväckande ofärdig. Steg för steg har Apple åtgärdat bristerna och jämfört med förra årets test är det särskilt databaserna över företag och platser som har förbättrats. Google Maps har fortfarande ett betydande försprång, men sedan Apple öppnade möjligheten för användare att lämna uppgifter via ”Maps Connect” slipper man få information som varit fel i både fem och tio år i sökresultaten. Appen är dessutom kopplad till Tripadvisor, Wikipedia och Booking.com, så när det gäller turistattraktioner och andra sevärdheter är informationen relevant, komplett och hyfsat aktuell. Vägvisningen till platser och adresser fungerar riktigt bra och Apple visar tydlig trafikinformation i kartan. Alternativen för färdsätt begränsar sig till bil eller promenad, men det finns också möjlighet att öppna destinationen i en extern app – till exempel om du vill resa med kollektivtrafiken. Appen har ett faktiskt ett menyval för färdvägar i kollektivtrafiken, men det fungerar inte i Sverige. London och Berlin är de enda europeiska städerna där funktionen är tillgänglig enligt Apples webbplats. Apple Kartor har fortfarande de snyggaste 3D-kartorna i form av appens ”Flyover”-läge. De svenska storstäderna finns med sedan flera år tillbaka och det dyker upp nya orter med ojämna mellanrum – senast Helsingborg, Visby och Lund.

Plus: Vägvisning med talsyntes. Snygga 3D-kartor.
Minus: Saknar kollektivtrafik.

Copilot
Copilot följer inte stilmallarna för respektive plattform, utan har satsat på ett eget gränssnitt som ser ut på ungefär samma sätt oavsett om du använder Android eller Ios, men Windowsversionen är lite snyggare och enklare att använda. Huvudmenyn och informationsfälten är bra och tydliga oavsett system, men rutorna för textinmatning på Android och Ios är för små för att fungera bra på pekskärm. Man saknar också vanliga genvägar som att svepa över skärmen eller dra nedåt för att växla vy eller uppdatera. Kartvyerna har ett lite mer spartanskt utseende än hos konkurrenterna, men de är väl anpassade för bilkörning och visar körfält och avfarter på ett bra sätt. Det går att söka efter destination i flera olika databaser, men det kräver onödigt många steg: Du måste först välja om du söker efter en plats, adress eller kontakt och väljer du plats måste du i nästa steg välja mellan Google, Here, Wikipedia, Yelp eller alla källor på samma gång. Appens svaghet är de snåriga menyerna. Windowsversionen är lite enklare att hitta rätt i eftersom de olika kategorierna av menyval är färgkodade, men någon sådan hjälp finns inte i övriga versioner och appen har en ganska hög inlärningströskel. Även prissättningen är svåröverblickad – det finns flera olika versioner av appen, men vår slutsats är att om du planerar att använda vägbeskrivningarna regelbundet är Copilot Premium mest prisvärd.

Plus: Finessrik. Snyggt och tydligt navigeringsläge.
Minus: Svår att överblicka.

Eniro Navigation
En av de snyggaste och mest användarvänliga apparna – kombinerat med ett överkomligt pris. Månadskostnaderna för trafikinformation liksom priset för utländska kartor är lite högre än vid lanseringen 2014, men priset känns lågt jämfört med konkurrenterna i premium- och freemium-kategorierna. 3D-grafiken är välgjord och byggnaderna visas som halvgenomskinliga 3D-konturer. Färdvägen och kommande korsningar skymtar genom huskropparna, så det är enkelt att se hur man ska svänga längre fram. Appen har en tydlig körfältsassistent och visar hastighetsbegränsningar. Det finns möjlighet att köpa till fartkameror för 99 kr per år. Kartorna laddas ned i förväg, så det går att hålla dataförbrukningen nere och appen klarar att beräkna rutter offline. Platser ur Tomtoms databas visas som små skyltar i kartan och det är enkelt att välja vilka kategorier som ska visas via knappen längst ned till höger i kartbilden. Nytt för i år är att appen inte bara söker i offlinematerialet, utan också i Eniros databas. Det är en gåta varför det dröjde två år att få denna självklara funktion på plats, men den ger ett tydligt mervärde jämfört med exempelvis Navigon eller Copilot. Tyvärr är Eniros databas inte lika komplett som för ett par år sedan, men den är föredömligt fri från inaktuella uppgifter.

Plus: Snygg kartvy. Bra sökfunktion.
Minus: Få finesser.

Google Maps
Google Maps har äntligen lämnat betastadiet. Ja, appen hade faktiskt en brasklapp om att vägvisningsläget skulle betraktas som beta ända fram till 2015. Mycket har hänt sedan dess och Google Maps har fått en ny huvudmeny och ett nästan helt enhetligt utseende oavsett plattform. De största förbättringarna finns när det gäller offlinekartor. Tidigare hade funktionen en dold plats intill sökresultaten, men nu är det enkelt att hantera nedladdningarna via menyvalet ”Offlineområden”. Du kan ladda ned stadsdelar, hela städer eller regioner, men varje område får vara maximalt cirka 250 x 250 km – om inte enhetens lagringsutrymme sätter stopp dessförinnan. Nytt för i år är möjligheten att söka efter platser och få vägbeskrivningar offline. Urvalet är begränsat jämfört med när mobilen är uppkopplad, men det motsvarar ungefär vad som finns i databaserna från Here eller Tomtom. Uppkopplingen behövs fortfarande om du vill göra mer avancerade sökningar eller få vägbeskrivningar för andra färdsätt än bil. Kartorna är tydliga, men inte snyggast. Google har börjat rulla ut 3D-kartor av samma typ som Apple erbjuder, men i mobilen syns nyheterna hittills bara i Google Earth. Appen har fortfarande de bästa cykelkartorna – inklusive ett anpassat läge för vägbeskrivningar som visar höjdskillnaderna i de olika förslagen. Trafikinformationen visas som färgade linjer utmed vägarna – grönt där allt flyter – och vägarbeten visas med ikoner. Informationen är dock väldigt summarisk jämfört med Navigon, Here, Windows eller Tomtom.

Plus: Bra sökfunktioner. Cykelvägar.
Minus: Fåordig trafikinformation. Inga 3D-städer i mobilen.

Sida 2

Here
Here startade som Navteq redan 1985 och är en av de stora leverantörerna av kartdata. Appen kom till under åren som Nokia ägde bolaget, men i december 2015 tog ett konsortium bestående av Volkswagen-gruppen, BMW och Daimler över verksamheten och Windows-versionen av appen försvann som separat produkt kort därefter. Here finns i dagsläget som ”riktiga” appar för Android och Ios plus en HTML5-version med navigering som fungerar på alla plattformar med hyfsad webbläsare. Kartorna är tydliga och ser ut som en snyggare version av Google Maps med lite mer 3D och en mörkare färgskala. Det finns detaljerad information om gång- och cykelvägar inklusive tillgänglighet – till exempel om en väg innehåller trappsteg. Trafikinformationen är utmärkt och har både färgkoder för framkomligheten på vägarna och ikoner för vägarbeten, olyckor och andra hinder.  Det går att installera hela länder eller världsdelar för användning offline och såväl vägvisning som platser är tillgängliga utan uppkoppling. Androidversionen har riktigt bra inomhuskartor – venue maps – som visar shoppingcentra i 3D, men funktionen saknas tyvärr på Ios. Båda versionerna är däremot väldigt bra på att leta upp och presentera resvägar i kollektivtrafiken inklusive fjärrtåg.

Plus: Enkelt att installera kartor. Bra kollektivtrafik och trafikinformation.
Minus: Inga inomhuskartor på Ios.

Navigon
Navigon låg i framkant när Garmin köpte märket 2011, men sedan dess har tillverkningen av fristående Navigon-enheter lagts ned och appen har inte utvecklats i samma takt som konkurrenterna. Vissa funktioner står sig väl i en jämförelse även idag. Navigons 3D-visning av landsvägar och höjdskillnader i terräng är fortfarande oöverträffad, men appar som Here, Eniro och Tomtom har hunnit ikapp och förbi när det gäller stadstrafiken. Menyerna har fått en ansiktslyftning, men Androidversionen har en märklig lösning med två rader av jättestora ikoner som aldrig riktigt ryms på skärmen. Undermenyerna är däremot lättnavigerade och följer standarden för respektive system. Det finns möjlighet att välja vägar för bil, cykel eller promenad, men appen verkar bara innehålla vanliga vägkartor så cykelväg innebär samma sak som kortaste rutten för bil. Promenadläget ger en lite annan typ av kartvisning med fler detaljer och passning efter mobilens kompass istället för rörelseriktningen. Navigon fungerar bäst i bilen och kommer till sin rätt på långresor som sträcker sig över flera länder. Kartorna lagras offline och bortsett från trafikinformationen klarar sig appen lika bra med som utan uppkoppling. Trots ett relativt högt pris är det väldigt många funktioner som inte ingår från start. Trafikinformationen, den snygga 3D-grafiken, kartuppdateringar – det mesta kostar extra och man kan lätt spendera uppåt 1 000 kr innan appen känns komplett.

Plus: 3D-karta för landsvägar. Detaljerad trafikinformation.
Minus: Dyra tillval.

Tomtom Go Mobile
Tomtom har gjort en fullständig omstart för sina mobilappar och bytt både prissättning och utseende. Go Mobile lanserades för Android i mars 2015 och Ios-versionen kom några månader senare. Gränssnittet är hämtat från de senaste fristående enheterna från Tomtom och huvudmenyn består av jättestora ikoner som fungerar bra i bilen. Appen har en unik prissättning. 75 km per månad kan man provköra kostnadsfritt och vill man ha mer finns det möjlighet att köpa fri sträcka för antingen ett eller tre år. Tomtom har inte lika många finesser som Navigon eller Google Maps, men det som finns fungerar bra. Möjligen med undantag för sökfältet. Utbudet av platser är sämre än hos såväl Apple Kartor – som använder Tomtoms data – som apparna med kartor från Here. Tomtoms gamla app fanns i en väldigt lyckad version för Ipad, men den har tyvärr försvunnit. Go Mobile fungerar även på surfplattor, men enda skillnaden blir att menyn går lite lättare att överblicka. Kartbilden är snygg och fokuserar på trafikinformationen. Cykel och promenad finns som alternativ i ruttinställningarna, men Tomtom fungerar bäst i bilen och att välja promenadrutt verkar bara ha effekten att appen ignorerar enkelriktat. Trots att apparna har nästan exakt samma utseende oavsett system visar det sig att vissa funktioner saknas på Ios – det går till exempel inte att lägga till flera stopp på en rutt.

Plus: Enkel och ändamålsenlig.
Minus: Vissa funktioner saknas på Ios.

Windows Kartor
Före Windows 10 var appen Here standardappen för kartor på Microsofts mobiler, men med det nya systemet – och efter alla ägarbyten för gamla Nokia-verksamheter – har Here försvunnit från Windows och ersatts av Microsofts egen ”Kartor”-app. Appen utgör en av de sällsynta universalapparna som ser ut och fungerar på ungefär samma sätt på skrivbords-Windows som i mobilen. Kartorna kommer fortfarande från Here och vid en första anblick påminner apparna om varandra, men Windows Kartor saknar fältet ”I närheten” med möjlighet att bläddra bland platser efter kategori. Windowsversionen saknar också de inomhuskartor som finns i Here på Android. Ett plus jämfört med gamla Windows Phone är att det nu finns en samlad ingång för kartorna istället för olika ikoner för platser, bilnavigering och kollektivtrafik. Det är enkelt att hitta i menyerna och flera användbara funktioner från Here finns kvar – till exempel kostnadsfri trafikinformation och ett bra gränssnitt för att välja ut och ladda ned offlinekartor. Såväl platser som vägbeskrivningar finns tillgängliga även utan uppkoppling. I menyn hittar vi också alternativet ”Städer i 3D”. Tyvärr finns inga svenska orter på listan, men Köpenhamn visas väl så snyggt som hos Apple och Google, så om Microsoft lyckas bygga ut funktionen kan Windows Kartor bli en konkurrent – åtminstone när det gäller det visuella.

Plus: Bra i kollektivtrafiken och offline.
Minus: Begränsade sökmöjligheter. Långt till närmaste 3D-stad.

Google och Microsoft står för de största nyheterna jämfört med förra årets test, men utvecklingen har fortsatt även bland betalapparna. Tomtoms ”Go”-app finns nu även på Ios och har en modernare prissättning med testmöjligheter och prenumeration istället för en avskräckande klumpsumma. Navigon och Copilot börjar däremot få svårt att överleva på gamla meriter – här hoppas vi på rejäla uppdateringar inför kommande testomgångar.   

Sida 3

Komma igång
Apple Kartor, Google Maps och Windows Kartor finns med från start på sina respektive system, så det krävs ingen installation eller separat registrering av konton för att komma igång. Copilot, Tomtom och Navigon är lite mer krävande i det avseendet – speciellt om du byter mobil och vill flytta med abonnemang och premiumfunktioner. Windows Kartor har färre funktioner än apparna från Google och Apple, men vissa delar av gränssnittet är tydligare – till exempel hur man installerar offlinekartor.

Vinnare: Windows Kartor

Gränssnitt och prestanda
Mobilerna slår numera de fristående GPS-enheterna med hästlängder när det gäller grafik och prestanda. 3D-animationerna flyter snyggt och Eniro har lyckats bäst med vägvisning i städer, tätt följda av Tomtom, medan Navigon har den bästa kartvyn för landsvägar. Det kan vara en utmaning att hitta alla funktioner i apparna från Navigon och Copilot. Here och Google Maps lyckas bättre med att bygga in många finesser utan att det blir rörigt. De inbyggda apparna från Apple och Microsoft gör en godkänd insats. Med Apple måste man dock hoppa mellan kartorna och andra appar för att söka kollektivtrafikresor och det finns inget bra sätt att styra över vilka kartor som lagras offline.  

Vinnare: Eniro

Kartor
Navigon, Tomtom, Eniro och Copilot förnyar sina kartor med fasta releaser cirka fyra gånger per år medan övriga appar uppdateras mer löpande – Google Maps och Here känns mest aktuella när vi gör stickprov. Here på Android har de bästa inomhuskartorna med en djupeffekt som gör det lättare att följa våningarna i en byggnad. Apple Kartor har snygga 3D-vyer för många städer. Google börjar knappa in och har 3D-flygbilder för en rad mellanstora svenska städer plus Malmö–Lund, men i mobilen krävs Google Earth för att visa 3D. Tomtom har den tydligaste kartan för bilkörning medan Here fungerar bäst till fots.

Vinnare: Here

Sökfunktioner
Apparna använder många olika databaser för att hitta adresser och platser åt dig och kvaliteten på sökresultaten har förbättrats rejält på bara ett år. Apple har fått ordning på sin utgallring av gamla uppgifter och Eniro har byggt in sin egen databas i kartappen. Here och Tomtom söker bara i kartleverantörens databas och levererar ganska få träffar medan Navigon och Copilot fortfarande har problem med inaktuella data. Google har flyttat fram sina positioner ytterligare och levererar både korrekta och detaljerade sökresultat med nya fakta – till exempel restaurangers besökstryck vid olika tider på dagen.

Vinnare: Google Maps

Övrigt
Alla finesser ryms inte i de vanliga kategorierna. Google Maps skapar en tidslinje och låter dig recensera platser du besökt. Appen visar också höjdkurvor när du väljer cykel som färdsätt. Here presenterar resförslag i kollektivtrafiken som ett Gantt-schema där grafiken visar antal byten och avgångstider. Trafikinformation finns i alla appar, men de klassiska märkena Tomtom och Navigon lyckas bäst med att visa alla detaljer om flöde och händelser utan att det blir rörigt på kartan. Både Apple och Google låter dig boka hotell direkt från kartan – det krävs dock lite fler klick med Apples lösning.

Vinnare: Google Maps

Sida 4

Vinnare – Google Maps
Kartappen från sökmotorjätten har flyttat fram positionerna rejält. Det har blivit enklare att hitta i gränssnittet, appen klarar fler uppgifter offline och det är enklare att bidra med recensioner, foton och information om platser. Röststyrningen fungerar bra även på svenska och alla viktiga finesser finns på både Android och Ios. Kartvyerna har fortfarande ett väldigt spartanskt utseende på de flesta platser, men mer 3D – både byggnader och flygbilder – har börjat dyka upp i webbläsarversionen av Maps på orter som Malmö, Lund, Borås och Jönköping. Vi håller tummarna för att uppdateringen även når appen.



Relaterade artiklar

Ämnen

Värt att byta ut mobilens standardapp?

Android

Google Maps är utan tvekan den mest kompetenta bland mobilsystemens egna appar, men det finns några brister. Inomhuskartorna är inte lika tydliga som hos Here och trafikinformationen är väldigt fåordig. En gammal akilleshäl är dock åtgärdad – både kartor och navigation fungerar i offlineläget, även om möjligheten att ladda ned kartor är begränsad. Du kan ladda ned områden ungefär så stora som Götaland i ett svep, men inte hela länder eller världsdelar. Om du ska ut på bilsemester i Europa kan det vara läge att titta på alternativ till Google Maps. Copilot, Eniro och framför allt Here gör det enklare att ladda ned flera länders kartor snabbt och billigt medan Navigon och Tomtom har väldigt bra trafikinformation och ett gränssnitt som passar i bilen.

Ios

Apple Kartor var en riktigt usel app när den lanserades. Idag fungerar den bra – med undantag för att den saknar stöd för kollektivtrafik i Sverige och på många andra platser. Briljerar gör appen bara på ett område – 3D-kartorna. Lyckligtvis finns ett väldigt bra utbud av alternativ för Ios – dock ingen universallösning som är bäst för alla uppgifter. Eniro och Tomtom löser bilnavigationen på ett snyggt sätt med bra funktioner för offlinekartor, men Here och framför allt Google Maps fungerar bättre till fots, i kollektivtrafiken och inomhus – plus att apparna har de snabbaste kartuppdateringarna. 

Windows

Microsofts egen app för kartor har de viktigaste funktionerna, men känns ändå som ett litet steg tillbaka jämfört med den Nokia-utvecklade Here-appen. Om du vill ha en snyggare och mer genomarbetad app är Navigon ett alternativ, men priset kan avskräcka – appen är dyrare på Windows än på övriga system. Bland övriga appar i testet är det bara Copilot som finns för Windowsmobiler, men använder du appen mycket i bilen utgör den ett bra alternativ med tydligare vägvisning och fler datakällor för platser än Windows Kartor.

Navigera i kollektivtrafiken

Varje trafikbolag med självaktning har en egen app, men det finns också fristående utvecklare som använder öppna data för att visa informationen på nya sätt. Här är några appar – både hel- och halvofficiella – som hjälper dig att hitta rätt i linjenäten.

Citymapper

Kombinerar kollektivtrafiken med Uber, lånecyklar och andra färdmedel för att ge de smartaste resvägarna. De viktigaste översiktskartorna – till exempel tunnelbanenät – laddas ned automatiskt och fungerar offline. Ett 30-tal städer finns representerade i appen – samtliga utanför Norden.

Resrobot

Resrobot har koll på i stort sett alla hållplatser i Sverige och kan leverera rutter över länsgränserna och med flertalet trafikslag – inklusive flyg. Det går även att hitta förbindelser med vissa utländska städer – främst sådana som kan nås med direkttåg.

Res i STHLM

En klassisk app bland Ios-användare som numera även finns på Android. Jämfört med den officiella appen från SL får du mer detaljerad information om trafikläget och kan spara favoritsökningar. Det finns en knapp för att köpa biljett, men då krävs att SL-appen finns installerad på mobilen.

Västtrafik

Länstrafiken för Västra Götaland och norra Halland har två olika appar – ”Resplan” och den nyligen lanserade ”Västtrafik to go”. Tidigare fanns alla funktioner i en och samma app – nu har möjligheten att använda mobilen som periodkort tillkommit och alla typer av biljetter finns i ”to go” medan färdvägar och trafikläge ligger kvar i den gamla appen. 

SJ

Både webbplats och app har fått rejäla ansiktslyftningar under 2016, men i skrivande stund känns appen smartare och mer komplett. Det är enkelt att köpa resor och trycka fram befintliga bokningar när det är dags för biljettkontroll. På vissa sträckor finns det möjlighet att boka resor även med andra bolag och appen använder pushmeddelanden för att informera om förseningar och spårändringar.

Mobitime

Företaget bakom Mobitime utvecklar appar för drygt hälften av landets länstrafikbolag. Du kan antingen välja länets egen app – eller installera Mobitime som fungerar i 13 län från Norrbotten till Halland och Småland i söder. Appen innehåller reseplanerare, biljettköp och trafikinformation. Finns för Android, Ios och Windows.

Navigera med användardata

Användardata är viktiga för alla kartleverantörer. Såväl Here som Tomtom och Google testar sina kartor med ”probes”, insamlad trafikinformation där verkliga körningar omsätts till data om vägar och restider. Det finns också kartor som bygger helt på en kombination av öppna källor och användardata. Waze och Wisepilot är två appar som använder användargenererade kartor, men på lite olika sätt. 

Waze

Waze kombinerar hyfsade navigatorfunktioner med en community där användarna själva kartlägger vägar och rapporterar in trafikinformation. Appen känns som ett mellanting mellan en navigatorapp och ett spel – du får poäng för att kartlägga vägar och rapportera in trafikhändelser. Waze ägs av Google och rapporter från Waze dyker ofta upp i Google Maps. Waze finns för Android, Ios och Windows.

Wisepilot

Wisepilot försöker sig på att göra en konventionell navigatorapp – men med öppna data. Kartorna kommer från tjänsten Open Streetmap. Rent visuellt är kartorna väldigt detaljerade och väl uppdaterade, men de kommersiella leverantörerna ligger steget före när det gäller den metadata som gör det enkelt att söka och få korrekta vägbeskrivningar och restider. Körfältsassistenten och visning av vägskyltar ska dock vara på väg tillbaka i den nya version som släpps under 2016. Via appen kan du rapportera in kartfel och ändringar direkt till Open Streetmap. Finns för Android, Ios och Windows.

I testet

Apple Kartor - Navigation och 3D-bilder för alla Ios-enheter.

Copilot - Rörig app med många bra funktioner.

Eniro Navigation - Snygga stadskartor och gratis vägvisning inom Sverige.

Google Maps - Kartor, sök och vägbeskrivningar – nu även offline.

Here - Gratisapp som fungerar både med och utan uppkoppling.

Navigon - Kompetent klassiker med dyra tillval.

Tomtom - Bilnavigation med eget gränssnitt.

Windows kartor - Nygammal app för både mobiler och datorer.