https://www.mobil.se/tester/produkttester/test-apple-iphone-6s
560049
En ny sorts Iphone

Test: Apple Iphone 6S

Det är en ny sorts Iphone som Apple nyss börjat sälja i svenska butiker. Här är vårt stora test av Iphone 6S.

Inledning

När jag packat upp telefonen passar jag direkt på att prova Apples nya Android-app. Ja, för att locka över och kanske även förenkla för den som vill byta från Android till Ios finns nu en app som gör just det. Telefonbok, sms och Google-kontouppgifter skickas över till din nya Iphone och så fort du är igång med nya telefonen får du uppmaningen att återvinna din Androidmobil samtidigt som de kopierade uppgifterna laddas upp till Apples egen molntjänst Icloud.

Det här fungerar smidigt och tar bort i alla fall lite av den tröskel det innebär att byta från ett operativsystem till ett annat.

Fingeravtrycksläsaren Touch ID är nu marginellt snabbare.

I samband med att en ny Iphone kommer ut så släpps det som traditionen bjuder även en ny version av operativsystemet. I år får således Iphone 6S sällskap av Ios 9 och många gånger så innehåller mjukvaran minst lika många nyheter som hårdvaran, särskilt då ett år som detta då den nya modellen är en Iphone S-mobil vilket innebär att designen är oförändrad sedan föregående år. Ändå är årets släpp av Ios och Iphone 6S olikt tidigare år på många sätt. Apple har aldrig varit kända för att vara tidiga med ny teknik. Man har ofta tittat på redan tillgänglig teknik konkurrenterna har i bruk och fokuserat på att göra den enklare att använda, mer avskalad och snyggare. Jag tycker Iphone 6S är något av ett trendbrott i det sammanhanget för de nya funktioner som introduceras snarare tillför komplexitet än skalar bort den. Visst kan det innebära fördelar också med fler valmöjligheter, men vi ska återkomma till det.

Design och kameran

Börjar vi med att titta på telefonens yttre så handlar det som sagt om samma design som föregående år, vilket innebär att Iphone 6S är tillverkad i aluminium med synliga linjer på baksidan där antennerna är placerade. Kameralinsen skjuter ut en liten bit från skalet och glaset på framsidan, som ska vara extra tåligt, är lätt avrundat i kanterna så att telefonen ska ligga bra i handen. Trots att mycket är sig likt så finns det dock uppdateringar jämfört med föregångaren. Flera Iphonelanseringar har följts av mer eller mindre uppmärksammade och rättvisa affärer kring funktionen. Först var det Antennagate där användare hade problem med mottagningen på Iphone 4 när de höll den på ett visst sätt. Det kan man ju anta är en del av anledningen till att antenndesignen på Iphone 6S ser ut som den gör idag. Nästa kontrovers bubblade upp till ytan när Iphone 6 kom och handlade om att framförallt Iphone 6 Plus skulle riskera att böjas. Kanske som ett svar på det så har Apple gjort skalet i Iphone 6S och 6 Plus av en starkare aluminiumlegering så att den ska vara ännu mera hållfast än tidigare versioner. Själva skalet har också begåvats med ännu en färg man kan välja mellan. Samtidigt som Apple 6S släpps så drar Apple ner på valmöjligheterna när du köper en äldre modell. Därför är det nu endast Iphone 6S och 6S Plus som finns i den nya roséguld-färgen (helt enkelt rosa om du frågar gemene man på stan) och som finns tillgänglig med den största lagringskapaciteten 128 GB. Guldvarianten av tidigare modeller tas också bort ur Apples sortiment så är det guld, roséguld eller 128 GB du vill ha är det enbart de senaste modellerna som uppfyller kraven. Måtten på telefonen skiljer sig bara någon enstaka millimeter, vilket gör att jag utan problem kan använda ett skal anpassat för Iphone 6 även på Iphone 6S och vice versa.

Kameran är på 12 megapixel och sticker ut nån millimeter på baksidan.

Kameran
Om nu utsidan är det som fått minst antal uppdateringar så ligger inte kameran särskilt långt efter. Här finns visserligen 12 istället för som tidigare 8 megapixel, men bildkvaliteten när vi jämför är väldigt lik föregångaren Det gör inte kameran dålig, men Iphone är ingen konkurrent till dagens bästa kameramobiler. Där är det istället Sony och Samsung med sina senaste flaggskepp som gör upp om titeln. Rent tekniskt så gör upplösningen att bilderna blir större, men när det gäller prestanda märker vi till exempel inga stora förbättringar när det gäller färgåtergivning eller hur bra telefonen tar bilder i mörker. Upplösningen för filmer du spelar in kan numera vara 4K, alltså fyra gånger fler pixlar än i full-HD, men funktionen är inte aktiverad från start. Istället måste du manuellt gå in i telefonens inställningsmeny och när du aktiverar det möts du också av den varnande informationen att 4K-video tar upp hela 375 MB per inspelad minut. Det innebär alltså i teorin att du kan fylla hela den interna lagringen på den billigaste Iphone 6S (med 16 GB lagringsytrymme) genom att helt enkelt spela in 43 minuter film. I praktiken behövs mindre eftersom alla 16 GB inte är tillgängliga då appar och operativsystem tar upp en hel del plats. Jag skulle säga att 4K idag har begränsad användbarhet i en mobiltelefon, men en fördel kan vara att du kan beskära med bibehållet god kvalitet om du vill redigera dina filmer senare. Det kan du även göra när du spelar upp 4K-filmer i din telefon, alltså zooma i en spelande film direkt på skärmen. Det är dock lite opraktiskt och känns inte som en påtaglig fördel.

Film i dina stillbilder
En hel del av nyheterna i kameran handlar om mjukvara och den tydligaste nyheten, ja 4K får stå åt sidan, är nog det som Apple kallar Live Photos. Det är i sig inget nytt utan har framförallt praktiserats av Nokia (numera Microsofts mobildel). Principen är densamma i Apples version och innebär att kameran spelar in en kort film samtidigt som du tar stillbilden. Filmen har med både rörlig bild och ljud och ska alltså göra att du får med både ögonblicket innan du tar kortet och en kort stund efter, totalt ungefär 3 sekunder. En tydlig nackdel med detta, vilket även Nokia brottats med, är att filmerna inte kan visas på annat än den egna tillverkarens produkter. Skickar du en Live-bild till någon med en äldre Iphone eller någon med en telefon av annat märke syns bara stillbilden. Samma sak om du vill ladda upp en Live-bild till Facebook, Instagram, Dropbox eller någon annan tjänst. Bara stillbilden syns. Det här kan det dock bli ändring på när fler appar integrerar stöd men idag är stödet alltså begränsat. Så länge du håller dig i Apples avskärmade prylvärld kan du hur som helst använda levande bilderna som bakgrundsbild i Apple Watch, se i datorn förutsatt att du har senaste versionen av operativsystemet OS X och kolla på din Ipad, även den då med senaste operativsystemet, i det fallet Ios 9. De levande bilderna gör sig bäst när du fotar rörliga motiv som sport, fester, barn och sämre så klart när motiven är mer stilla. Vill du så kan du stänga av funktionen eftersom den här lilla filmen ju tar extra utrymme varje gång du använder levande bilder. Man kan väl inte påstå att Nokias levande bilder fått något riktigt genomslag och det känns då liksom nu att funktionen mest är ett sätt att blåsa liv i kamerafunktionen när man inte har något riktigt spännande och revolutionerande att erbjuda. Det återstår att se om Apples volymer kan göra att det här får mer spridning. Klart användbar är i alla fall Apples fotolampa för selfies. Det handlar inte om en riktig fotolampa dock utan om att skärmen används som lampa. Tar du ett självporträtt med den främre kameran och aktiverar blixt så lyses hela skärmen upp kraftigt i fotoögonblicket och lyser på det sättet upp motivet, alltså dig. Resultatet är klart märkbart och skärmen lyser då upp i en anpassad färg beoende på motiv och omgivningsljus. När vi testat har vi fått allt från mörkare hudtoner till kritvitt ljus, allt för att hudtoner i olika situationer ska bli så naturliga som möjligt och det tycks fungera tillfredställande. 

När du tar ett självporträtt kan du välja att skärmen ska lysa upp och fungera som fotolampa. Färgen på skärmen anpassas för att ge naturliga hudtoner.

Skärmen och 3D Touch

När vi nu tittat närmare på kamera och design går tankarna naturligtvis till den kanske tydligaste nyheten i Iphone 6S och det är så klart skärmen och den nya funktionen 3D Touch. Det handlar alltså om att skärmen, precis som i Apple Watch där Apple först introducerade den här tekniken, känner av hur hårt du trycker och presenterar olika information som svar på det. I praktiken innebär det att du kan trycka hårt på en ikon på startskärmen för att få genvägar direkt till funktioner i appen. Det betyder även att du inne i de appar so stödjer det får förhandsvisningar och genvägar till funktioner utan att behöva trycka dig fram och tillbaka i appen, vilket är vad man är hänvisad till i tidigare Iphonemodeller. 

Lätt komma in i
Det går snabbt att vänja sig vid beteendet och jag får för mig att använda tekniken även på andra telefoner jag använder, men hinner stoppa mig själv när jag kommer på att det inte stöds. I Iphone 6S är dock tekniken tillgänglig i långt ifrån alla appar. Dropbox och Instagram hör till tredjepartsappar som erbjuder 3D Touch redan idag och man kan räkna med att många fler tillkommer framöver. Många av Apples egna förinstallerade appar stödjer så klart tekniken, men inte alla. Facetime, Hälsa, inställnings- och väderappen hör till de som verkar sakna stöd och det för in mig på själva användandet av 3D Touch, för det är svårt att veta när det finns funktioner knutna till ett hårdare tryck. När jag letar just efter vilka appar som har stöd och vilka som inte har det får jag trycka på måfå på olika platser i appen och på appikonerna. En del appar har stöd för genvägar som jag nämnt direkt i ikonen på startskärmen. Andra har det inte, men däremot stöd för tekniken i själva appen.

Med 3D Touch kommer genvägar direkt i ikonerna på startskärmen.

När jag tryckt på både ikoner och i appar märker jag så klart vad som fungerar. I Instagram kan jag från listan förhandsvisa biller och på liknande sätt fungerar det i Dropbox-appen där jag kan se filer i ett popupfönster, innan jag väljer om jag vill trycka till lite hårdare igen för att öppna filen/bilden så den syns i hela skärmen. Beroende på filtyp kan det bli ett par sekunders fördröjning eftersom telefonen måste ladda in filen innan den kan förhandsvisas, men för det mesta går det acceptabelt snabbt. Större filer som en fyrsidig pdf i Dropbox tar några sekunder innan den visas.

Missar ibland
I appar stöter jag inte på några problem med att komma igång med 3D Touch, men där ett längre tryck har en funktion, som i startskärmen, har jag råkat ut några gånger för att telefonen tolkar ett längre tryck som ett hårt tryck. Det här har framförallt hänt när jag gått samtidigt som jag använt telefonen och därför förmodligen oavsiktligt tryckt till lite hårdare. Det kan vara lite svårt att hålla telefonen med en hand samtidigt som man trycker hårdare i övre delen av skärmen, men det här liksom vana av vad man kan trycka på och inte kan man ju träna upp.

Levande bilder kan du välja att ha som bakgrundsbild i låsskärmen. Ett tryck på låsskärmen spelar då upp den inbäddade filmen så att fotot väcks till liv.

Telefonen har hur som helst inga problem att särskilja ett hårt tryck (som i Mail till exempel ska visa en förhandsvisning) och ett hårdare tryck (som från förhandsvisning ska ta dig till meddelandet i sin helhet). Anledningen till det är framförallt att det ena förutsätter det andra. Du kan alltså inte göra ett hårt tryck direkt till meddelandet utan att först gå via förhandsvisningen. 3D Touch handlar alltså om kombinationen längre tryck och hårdare tryck. När jag ska öppna ett mejl är det snarare så att jag håller in fingret på mejlet, trycker lite hårdare och sedan trycker till igen och då inte nödvändigtvis hårdare, för att öppna mejlet i sin helhet.

Om du trycker hårt på en ikon där appen inte stödjer 3D Touch får du tre snabba vibrationer som svar på ditt försök, men inne i appar finns ingen feedback för misslyckade tryckförsök och eftersom det inte finns några som helst visuella, eller andra ledtrådar kring var och när man kan använda 3D Touch är det oklart när man kan använda det. En större förutsägbarhet i funktionen skulle helt klart vara välkommen, även om man nu så klart kan lära sig de vanligaste sakerna man kan använda tekniken till.

Prestanda och slutsats

Vi är många som är flitiga smartphoneanvändare och ett betydligt vanligare önskemål än 3D Touch och levande bilder som vi fått i Iphone 6S är förmodligen att telefonen ska ha bättre batteritid. Ios 9 som är operativsystemet i Iphone 6S har visserligen fått ett batterisparläge som även är tillgängligt i tidigare Iphones med systemet, men mer än så har Apple inte gjort. Batteritiden som Apple själva anger är densamma som för Iphone 6 och när vi testat Iphone 6S,förviss flitigt under testperioden så har vi inte varit i närheten av att få ur en hel dags batteritid ur den. Apple uppger själva 14 timmars taltid och 10 timmars internetanvändning via mobilnät, men det är i mest generösa laget, måste man tyvärr säga. Även framöver tycks laddaren, liksom telefonen, bli en trogen följeslagare.

Jämfört med föregångaren märks inga jätteskillnader i prestanda, men krävande spel startar märkbart snabbare och skillnaden blir så klart större om du jämför med en ännu äldre Iphone.

Med varje ny Iphone kommer det inte bara nya funktioner utan även förbättrad prestanda. Imponerande siffror till trots är det inga jättekliv i prestande som Iphone 6S tar. Apple brukar ju alltid skryta med hur mycket snabbare processorn är jämfört med föregångaren och så har man även talat kring Apples A9-processor som sitter i denna telefon. I praktiken är det dock inga stora skillnader jämfört med föregångaren. Ios är ju oftast befriat från lagg annat än i äldre enheter som kan få problem att köra de senaste versionerna av Ios utan att bli plågsamt sega. Jämför man snabbheten i Iphone 6S med en äldre Iphone-modell med Ios 9 blir så klart skillnaden påtaglig. Tydligast blir prestandaskillnaden mellan Iphone 6 och Iphone 6S när jag startar mer krävande spel då det kan skilja flera sekunder på hur lång tid det tar att ladda spelet i fråga. Fingeravtrycksläsaren Touch ID är också lite snabbare i Iphone 6S, men även här handlar det om marginella skillnader som knappast gör sådan skillnad att man tänker på det.

Siri alltid vaken
Mer nytta prestandamässigt gör den integrerade rörelseprocessorn M9 som gör att röststyrda assistenten Siri i Iphone 6S kan lyssna konstant på vad du säger och alltså svarar på kommandot “Hej Siri” även när telefonen inte ligger på laddning. Sammantaget är Iphone 6S en telefon med begränsad innovation och den stora nyheten 3D Touch behöver lite tid, lite utveckling och stöd av fler apptillverkare för att bli mer användbart. Annars är de främsta önskemålen på en kommande Iphone bättre batteritid och en kamera som mäter sig med de bästa, för där är inte Iphone 6S idag.

Testbild


Kameran ger bra detaljer och färger samt filmar i 4K, men förbättringarna från föregångaren är få och den når inte upp i nivå med konkurrenternas kameravärstingar.

Skärmen som selfieblixt
Fingeravtrycksläsare
Snabb

Batteritid