Nu lanserad men vi har redan testat den

Test: Oculus Go – ska ge dig VR med allt i ett

Vi har testat fristående VR-headsetet Oculus Go.

Publicerad Uppdaterad
Betyg:
6/10
Bra passform
Handkontroll
Begränsat apputbud

Du behöver inte sätta din mobiltelefon i enheten, inga sladdar begränsar rörligheten och den ska inte kopplas till någon dator för att fungera. Tanken med Oculus Go är helt enkelt att du ska ha alltid tillgängligt. Enheten är tänkt kanske framförallt för den som vill ta ett första steg och uppleva VR. Här finns skärmen inbyggd, liksom högtalare och allt är från början anpassat för VR. 

App för Android och Iphone

För att komma igång laddar jag ner Oculus-appen till min telefon, för det är fortfarande, även om Oculus Go är en fristående enhet, i telefonen som jag gör den första installationen och det är också där som jag även gör vissa av inställningarna, som att koppla Oculus Go till mitt Instagram-konto och därmed får möjlighet att se på Instagrams bilder och filmer i VR. När jag ser på Instagrams innehåll i VR-headsetet visas flödet som en smal remsa i mitten av vr-världen och när jag klickar upp en film så förflyttas jag till en helt öde biosalong där jag sitter själv i mitten och får se den korta filmen jag valt på bioduken. Samma sak gäller när jag startar Netflix. Jag placeras i en soffa och filmen eller serien jag valt visas på en skärm framför mig. Det säger sig givetvis självt att innehåll som skapats för VR från start gör sig betydligt bättre.

Bra passform

Jag tycker det märks att Oculus Go med det här headsetet kunnat vara mer kompromisslösa eftersom det inte är en mobiltelefon som ska placeras i och agera skärm och högtalare. Här finns därför färre, så att säga rörliga delar, och jag tycker att det märks på kvalitetskänsla och passform. Allt som finns här gör det för att ge en så bra VR-upplevelse som möjligt.

De små högtalarna är bra, men för allra bästa ljud ska du så klart ansluta ett par hörlurar istället. Det går alltså att göra det med. Med headsetet levereras en handkontroll med tre knappar, en pekplatta och ett snöre så du kan fästa den runt handleden utan att riskera att tappa den. Handkontrollen ser du i VR-vyn och genom att peka med den kan du göra val och bekräfta inställningar. Några gånger pekar handkontrollen åt helt fel håll mot vart jag riktar den, men genom att då trycka ner en av knapparna kalibreras kontrollen så den pekar rätt igen.

Samma apputbud som Samsungs Gear VR

Den som redan provat Samsungs Gear VR känner onekligen igen sig. Handkontroll finns även till de senaste versionerna av Gear VR och apputbudet är detsamma. Jag som tidigare använt Samsung Gear VR ser till och med när jag startar Oculus Go att de appar jag köpt i Gear VR ligger färdiga för nedladdning från mitt konto även här. Oculus själva uppger att det är fler än 1000 upplevelser tillgängliga i tjänsten och det kan vara allt från filmer till appar eller spel. Kvaliteten på utbudet är varierande.

På en och samma plats

Oculus Go bygger på att du hela tiden står eller sitter still. Bäst är att antingen sitta på en stol som du kan snurra på eller helt enkelt stå upp så du kan snurra runt själv. Du ser dig alltså omkring i VR-vyn, men kan inte förflytta dig själv med kroppen. På det sättet är du er en iakttagare än en deltagare i världen. Det finns dock tillfällen då du förflyttar dig mellan olika delar i VR-världen. Det gör du ibland i spel antingen genom att med handkontrollen klicka på ett område du vill flytta dig till, eller genom att titta på någon speciell markering. Olika appar löser det här på lite olika sätt. Bland de appar som finns att ladda ner och att köpa så stödjer alla inte handkontrollen och då är du tvungen att navigera genom att rikta blicken mot angivna områden. Över lag håller flera appar rätt låg kvalitet och stödjer varken handkontroll eller flera nya funktioner, som möjligheten att sända appen live via Facebook. En hel del appar som bygger på ett ständigt flöde av nytt innehåll är också dåligt uppdaterade.

Kvaliteten skiljer sig

Jag har redan nämnt att Instagram inte är en app som lämpar sig särskilt bra för VR eftersom allt innehåll är skapat för att du ska se det i bara två dimensioner. Låt oss därför steg för steg titta närmare på några av de tillgängliga apparna som faktiskt utnyttjar headsetets möjligheter bättre. Facebook är en sådan app och eftersom Facebook äger Oculus är det inte konstigt att Facebook finns med både i form av appen Facebook 360 och i det inbyggda film- och bildgalleriet där jag kan se innehåll från telefonens bildarkiv, Facebook, Instagram och Dropbox, förutsatt då att jag först anslutit och godkänt kopplingen till de tjänsterna. Facebook har numera en hel del 360-innehåll och det gör sig givetvis bra i VR. Jag kollar både på mina egna och på andras 360-bilder och -filmer, men det är fortfarande lite svårt att hitta innehåll och jag hittar inte ens allt mitt eget 360-innehåll jag laddat upp på Facebook. Trots snabb uppkoppling och ett headset anpassat helt för VR händer det också att förhandsvisningen av bilder tar en stund att ladda in så jag i vissa appar först bara ser grå rutor. Facebook fungerar i alla fall bättre än Instagram här.

Kvaliteten på de appar som verkligen är gjorda för 360 skiljer sig också åt, både vad gäller bildkvalitet och vad gäller funktioner. Vanligen så tycker jag att oskarp bild eller färgskiftningar går att fixa genom att bara justera headsetet lite, men i appen Jurassic World där jag får närkontakt med dinosaurier blir detaljrikedomen aldrig riktigt bra. Spel som Lands End och Smash Hit är några exempel på spel med verklig interaktion som fungerar bättre på alla vis. Ett par av de appar jag tidigare köpt i Gear VR fungerar inte i Oculus Go, för då får jag bara ett felmeddelande om “security exception”. En av de nyare appar jag hittar är från CNN och kallas CNN VR. Där välkomnas jag till “framtidens nyhetsstudio” men det är knappast så jag vill konsumera nyheter i framtiden för bara en bråkdel av innehållet är i 360 och här liksom i övriga appar med det problemet faller ju hela meningen med VR i och med det.

Inte enbart ensam

VR är en väldigt individuell upplevelse. Det vet alla som stått bredvid någon som testat VR. Det här försöker Oculus komma ifrån en aning med funktionen Rooms som gör att man ska kunna umgås, spela spel och så vidare tillsammans. Just när jag testar är det dock tomt i rummen och alla mina kompisar med Oculus är offline. Här finns dock möjlighet att socialisera så man inte bara skärmar av sig från omvärlden.

Trots att enheten Oculus Go har lite av ett försprång eftersom utbudet av appar spiller över från Gear VR är just utbudet av anpassat innehåll det största frågetecknet. Apputvecklare väntar fortfarande på att användarna ska komma och användarna väntar med rätta på fler relevanta appar. Just nu är nog risken ganska stor att Oculus Go efter den inledande nyhetens behag blir liggande i en byrålåda hemma. Tillsammans med Samsung Gear VR. Vad framtiden ger är särskilt intressant eftersom kinesiska tillverkaren Xiaomi utöver Oculus egen logotyp också har sin logotyp på Oculus Go. Oculus själva säger att anledningen är att den kinesiska tillverkaren är hårdvarupartner. Vad det partnerskapet innebär för Samsungs satsning på Gear VR återstår att se.

Betyg:
6/10

Oculus Go

Oculus Go
Mått:
190 x 105 x 115 mm
Skärm: 5,5 tums LCD med 538 pixel per tum
Prestanda: Drivs av Qualcomm Snapdragon 821 Mobile VR Platform
Lagring: Intern lagring på 32 eller 64 GB
För: Fristående, men kräver Iphone eller Android för att komma igång och för vissa inställningar.
Batteritid: Upp till cirka två timmar.
Pris: 219/269 Euro för 32/64 GB (cirka 2300/2900 kr)
Bra passform
Handkontroll
Begränsat apputbud