Lättare att styra

Test: Samsung Gear VR (2017)

Handkontrollen tillför en hel del till Samsungs VR-upplevelse samtidigt som den visar att tekniken fortfarande är förvånansvärt omogen.

Publicerad Uppdaterad
Betyg:
7/10
Prisvärt
Begränsat antal telefonmodeller stöds

Förra året kändes som genombrottsåret för Virtual Reality, men det har inte gått så fort som jag väntat mig. Dels beror det nog på teknikens inneboende begränsningar, det är svårt att vara social i VR och tänk inte på att dricka en kopp te samtidigt. Dels beror nog även teknikens blygsamma utveckling på en rätt kraftig fragmentering av standarder. HTC har sin Vive, Sony kör Playstation VR, Google trevar sig fram med först Cardboard och sedan Daydream, Microsoft kör sitt eget race med Augmented Reality och Hololens, och Apple tiger som muren. Det största blocket utgörs nog av Facebook-ägda Oculus som samarbetar med Samsung om Gear VR utöver att göra egna headset till datorer.

Samsung har med Gear VR vid det här laget nått tredje generationens headset, och viss fintrimning har skett på vägen. Själva headsetet är i och för sig i stort sig likt, men kontrollerna har utvecklats en smula. Nu finns på höger sida en touchpanel du kan trycka och svepa över, samt en hem- och en bakåtknapp som du kan trycka på eller trycka och hålla in för att uppnå olika funktioner.

Telefonstödet för Gear VR är officiellt Galaxy S6- S7- och S8 i de varianter som säljs eller sålts i Sverige. Har du lyckats få tag på till exempel en Galaxy Note 5 eller en S7 Active fungerar de säkert också, men inte andra Samsungmodeller som till exempel A-serien.

Eftersom Samsung bytt USB-kontakt mellan S6/S7 och S8 har man stöd för både Micro-USB och USB-C. Man knäpper loss och byter ut själva kontakten i VR-headsetet. Efter första generationen gjorde man det lättare att använda headset (vilket är bra eftersom du annars får pinnigt högtalarljud vid ena örat) och att ha laddarsladden inkopplad samtidigt som du använder headsetet (bra eftersom VR drar ofantligt mycket ström).

Den största nyheten med den här generationen är förstås att en handkontroll följer med. Det är en rätt liten och nätt sak som drivs av vanliga AAA-batterier och paras ihop med bluetooth, och den har samma knappar som headsetets sida, plus en avtryckarknapp som vissa spel använder. En handledsrem följer med, över huvud taget följer det med många remmar av alla de slag till Gear VR (2017), och du kan även sätta fast en rem som gör att du kan fästa den i headsetet. Det känns opraktiskt men handledsremmen kan man behöva eftersom man inte ser att leta efter handkontrollen om man tappar den.

Handkontrollen dyker inuti VR-miljön upp som en liten laserpekare. Själva kontrollen syns bara om du böjer huvudet neråt, annars är det den svaga strålen och pekpunkten som syns.

Det är rejält mycket enklare att välja saker och styra med handkontrollen än genom att titta på en punkt och trycka på sidan av headsetet, så handkontrollen är helt klart ett lyft. Särskilt om du ska använda tjänster där du ska mata in användarnamn och lösenord på ett virtuellt tangentbord, men handkontrollen tillför förstås nya möjligheter i spel också, där du kan peka åt andra håll än du tittar.

Ibland tappar handkontrollen bäringen och börjar peka snett, men det är lätt att kalibrera den genom att hålla in hemknappen. Hem-och bakåtknapparna har tydligt olika form på handkontrollen vilket gör dem lätta att känna skilnad mellan. Det har de inte på headsetet.

Har appen du kör inte stöd för handkontrollen, och det gäller fortfarande de flesta Oculus-appar, syns inte laserpekaren och du får peka på vanligt sätt, men knapparna fungerar fortfarande och det är fortfarande trevligare att använda handkontrollens knappar än att trycka på headsetet.

Samtidigt illustrerar handkontrollen indirekt hur omogen VR-tekniken är. Om den mest erfarna aktören Oculus fortfarande gör större ändringar i användargränssnittet som apparna måste skrivas om för har man enligt mig ännu inte en stabil plattform.

Hur omogen handkontrollen i sig är återstår att se. Jag råkar ut för att Gear VR tappar bort den efter att den satt igång en firmware-uppdatering, och jag hade sedan rätt mycket sjå med att para ihop handkontrollen och få den att synas i Gear VR igen.

Själva VR-upplevelsen är förstås utmärkt, häftig på ett sätt som inte kan beskrivas utan måste prövas (vilket är lite grann av VR-teknikens kvarnsten om halsen, eftersom ingen blir sugen på att prova VR av att titta på när någon annan provar VR). Bäst är det för spel och rent visuella upplevelser som 360-video. Utbudet av appar har blivit betydligt bättre på ett par år och det känns inte längre som man bara har en teknikdemo, men apputbudet  är fortfarande inte massivt.

Utöver spel och 360-video finns webbläsare och filmspelare, som närmast fungerar som illustration för VR-teknikens ramar. Webbläsaren är i och för sig ett sätt att komma åt streamat VR-innehåll från tjänster som inte har egna appar, och det fungerar rätt bra, men att mata in webbadresser i VR är ingen njutning.

Tittar du i Netflix-appen får du en virtuell storbildsteve och ett häftigt vardagsrum som är riktigt snyggt, men det går ju inte att komma ifrån att så länge filmen du tittar på inte är i 360 eller 3D så får du främst mer oskärpa och sämre upplösning genom att titta på den i Virtual Reality.

Jag tycker att Gear VR sitter bekvämt över huvudet och enheten är mycket bra på att inte släppa in något ljus som skulle förstöra VR-upplevelsen. Remmarna kan du justera efter smak även om det är lite pilligt. Det är en hel del som ska installeras på mobilen innan du kan komma igång men när det väl är gjort är det bara att trycka mobilen på plats och sätta på sig headsetet så går det igång automatiskt.

Nästan jämt. Ibland strular det, och kickar inte igång, och någon gång går telefonen inte ur VR-läget ordentligt så att jag får en röd ram på skärmen som jag måste starta om mobilen för att bli av med. Förmodligen beror detta på små buggar lätt fixade med programuppdateringar men det känns som att med två år på nacken borde man inte få den känslan.

Har du inte provat VR tidigare kan jag bara rekommendera att du gör det. Det är en alldeles särskild upplevelse som bör just upplevas, inte beskrivas. Det billigaste sättet att prova på är fortfarande Google Cardboard, men har du ändå en Galaxy S-modell är Gear VR (2017) klart prisvärd för vad du får och betydligt billigare än ett Oculus Rift-headset till datorn.

Betyg:
7/10

Samsung Gear VR (2017) SM-R324

Namn: Samsung Gear VR (2017) SM-R324
Typ: VR-headset för mobiler med medföljande handkontroll
Mått: 98,6 x 207,8 x 122,5 mm
Vikt: 345 g
Synfält: 101 grader
Sensorer: Accelerometer, Gyrosensor, närhetssensor
Stödjer: Galaxy S8, S8 Plus, S7, S7 Edge, S6, S6 Edge, S6 Edge Plus
Prisvärt
Begränsat antal telefonmodeller stöds