Välfyllt

Test: Volvo on Call

Volvos uppkopplade system sätter just föraren i första hand.

Publicerad Uppdaterad

Det ska sägas direkt att Volvo on Call är Volvos system för utomstående kommunikation, både via app, SMS och samtal till ett callcenter. Systemet i bilen går i dagsläget under tre olika namn förlagt på lika många plattformar och via det beroende på vilken bilserie det är tal om. Det gör viss skillnad i just bilen, men inte i kommunikationen via on Call. Som exempel finns svenska Storytel som app till mellansystemet, medan Den S90 vi fick in för test saknar det.

Däremot saknas knappast skärmyta. I vår testbil handlar det om något som ytmässigt är i krokarna kring en tiotums surfplatta. Det gör en hel del för översikten av många funktioner samtidigt, utan att för den sakens skull kännas plottrigt eller överväldigande. Samtidigt ger det en poäng med Android Auto och Carplay. Istället för att kidnappa hela skärmen som i andra testbilar handlar det här om strax under hälften av skärmytan som tas upp och att hoppa mellan bilens funktioner och de i mobiljättarnas system blir mer sömlöst och logiskt. Pekskärmen är här också det enda styrsättet frånsett röststyrning.

Brett stöd

Precis som med många andra av de bilar vi testat behövs knappast Carplay eller Android Auto eftersom de inbyggda funktionerna är bra nog. Men stödet finns där, liksom app till såväl Ios som Android och även Windows (vilket Volvo verkar vara mer eller mindre ensamma om). Stöd för både Apple Watch och Android Wear finns också, något som antingen saknas eller är lite halvt om halvt hos många andra.

Går vi vidare i appdelen handlar det om den kanske mest överskådliga, men samtidigt mest funktionsrika varianten. Låsstatus, bildata och fjärrstyrning av värme finns på plats. Men här hittar vi även vidarebefodring av navigation från mobilen till bilen och möjlighet att exportera bilens körjournal för de som behöver det i jobbet. Volvo är inte bara rejält breda i sitt appstöd, utan det känns också väldigt välbyggt med just bilföraren i åtanke.

Separata appar


Inne i bilen hittar vi en hel del på den stora skärmen. Navigationssystemet är i vanlig ordning en stor del av det hela och likt både BMW och Mercedes kan kartan slängas iväg till såväl HUD-skärmen på vindrutan som på skärmen bakom ratten lite som du känner för. Även här finns en vettig mängd lokalsök, men löst på ett lite annorlunda sätt. Medan många andra väljer att bygga in de delarna i navigationsappen eller åtminstone integrera dem rätt hårt in i sina egna system kör Volvo på något som mer liknar fristående appar som de gör i telefonen. Wikipedia och Yelp ger sökning inom sina respektive områden och där det behövs kan navigering enkelt skickas vidare till just navigatorn. Att ha det hela som separata appar ger en annan slags översikt och kontrollkänsla. Nackdelen är att det tar lite längre tid att ladda appen än att bara gå till ett avsnitt i navigatorn.


Bland övriga appar hittar vi såklart Spotify och internetradio (även en kinesisk internetradio, kanske något krav från ägarna?), men även Glympse. Appen i sig är ingen nyhet, men tjänsten att dela med dig av din position till utvalda personer i realtid har aldrig känts så logisk som i en bil.

Special i bagaget

Stöd för SIM-kort finns (även om kortplatsen ligger gömd längst in i bakluckan under en lucka), men skulle du inte orka med den biten kan bilsystemets uppkoppling skötas genom att slanga mobildata från din telefon. Inget helt och hållet ovanligt, men helt klart smidigt.

Något Volvo själva är väldigt stolta över och som spelar in på den uppkopplade biten är In-car Delivery. Helt enkelt att leverantörer av varor (Mat.se och Postnord exempelvis) kan få tillgång till en temporär nyckel till din baklucka. På så sätt kan du exempelvis sitta på jobbet en hel dag och när du slutat står din matshopping eller senaste impulsköp redan inpackat i bakluckan. Helt klart smidigt.

Det känns lite som en styltig strategi att ha olika plattformar för olika bilserier och några kopplingar mot det smarta hemmet eller lyxfunktoner som parkering via mobilen saknas. Annars känns Volvos system i allmänhet, och on Call-appen i synnerhet, som ett väldigt moget system där vi egentligen inte känner att vi saknar allt för mycket.