https://www.mobil.se/tips-tricks/skolor/skola-pulsband-till-mobilen
556148
Träna smartare med pulsband

Skola: pulsband till mobilen

Våra mobiler kan mäta mycket under ett träningspass men du kan få ut mer med ett pulsband. Vi visar hur du gör.

För motionärer som vill fördjupa sig lite i sin hobby (eller livsstil beroende på vem du frågar) brukar pulsband vara ett tidigt steg. Om du köpt en träningsklocka med eller utan GPS brukar ett pulsband ingå eller finnas med som tillbehör. Tränar du med mobilen är det däremot inte lika lätt fixat. Men det finns flera sätt att koppla in ett pulsband till din telefon för att du ska kunna få ut mer av din träning utan att behöva investera i en dyr träningsklocka.

Men varför?
Utöver att det är kul med nya prylar kanske du undrar varför du ska bry dig om ett pulsband i samband med din träning? 

Ur träningssynpunkt brukar man säga att olika pulszoner ger olika effekt på din träning. Baserat på din maxpuls (det finns många sätt att räkna ut den på, men ett grovt verktyg är att ta 220 minus din ålder) kan du förhålla dig till olika typer av träning. 50–60 % av maxpulsen är lugn träningstakt med hyfsad fettförbränning samtidigt som du kan hålla en konversation. 60–70 % bränner fler kalorier, 70–80 % är bra för att träna uthållighet och kondition medan allt över det oftast används för tyngre träning som intervaller och liknande för att öka konditionen. 

Pulsen ger dig också ett vettigt sätt att kolla hur mycket du anstränger dig. En dålig dag kanske det känns som om det går trögt, medan din puls i själva verket är ganska låg. Följer du olika träningsprogram brukar även pulsen vara den måttstock som olika pass beskrivs efter.

Tre tekniker
Beroende på om du använder Android, en Iphone eller en Windowstelefon har du olika förutsättningar men det beror även på vilken träningsapp du använder. Många har stöd för pulsmätare i en eller annan form, men det finns tre olika tekniker som används för uppkoppling och överföring av data. Kolla med den app du använder innan du går ut och köper ett pulsband.

Bluetooth
Den gamla skolans pulsband med »vanlig« bluetooth används fortfarande mycket till Android, men kanske främst till Windowstelefoner idag. Bandet paras ihop som vilken annan bluetooth-enhet som helst och sedan får du ställa in i appen att det finns ett pulsband inkopplat. Tekniken drar mer batteri hos såväl bandet som telefonen än övriga varianter och även om det fungerar för det mesta är den här metoden den definitivt buggigaste av de tre, särskilt vid uppkoppling.

Bluetooth Smart
I bluetooth 4.0 introducerades Bluetooth Smart, vilket helt enkelt är ett väldigt strömsnålt läge avsett för bland annat den här typen av träningssensorer. Hopkoppling mellan band och telefon sker oftast direkt i appen och här handlar det vanligtvis om ett betydligt enklare användande än med traditionell bluetooth. Använder du Iphone 4S eller senare är det här den enda tekniken du behöver bekymra dig om, då Ios haft stöd för det här sedan den telefonen och Ios 5.

Även Androidtelefoner använder sig till viss del av det här. Många telefoner som kommit de senaste två åren har hårdvaran för det (men kolla specifikationerna för säkerhets skull) och stöd för bluetooth 4.0 byggdes in i Android 4.3, som släpptes under förra året. Allt fler telefoner och appar kommer att få stöd för det här framöver i takt med att lurar uppdateras eller levereras med moderna versioner av Android. 

ANT+ - En öppen standard
Den klassiska tekniken som ofta används i sportklockor med stöd för bland annat pulsband. Håll bara koll på att pulsbandet du tänker använda är just ANT+ (öppen standard) och inte ANT (sluten standard som ofta är enhets- eller tillverkarspecifik – Polar och Suunto har länge använt sig av den här typen).

Det är långt ifrån alla telefoner som har stöd för ANT+, men om du har ett gammalt pulsband liggande hemma finns det ett enkelt sätt att undersöka om din telefon har stöd för tekniken (förutsatt att du inte hittar det i specifikationerna).Med den kunskapen i bagaget är det bara att ge dig ut och motionera. Lycka till!

1 - Installera apparna

I många fall där ANT+ finns aktiverat i telefonen följer det med en eller ett par förinstallerade appar som talar om det direkt för dig. Har du appar som ANT Radio Service eller ANT+ Plugin Manager förinstallerade på telefonen är du klar att köra. Är du osäker kan du alltid ladda ner ANT+ Plugin Manager samt ANT+ Heart Rate Grapher för att testa, vilket är vad vi kommer att göra här.

2 - Aktivera

Med apparna installerade går du in i ANT+ Heart Rate Grapher (efter att du tagit på dig ditt pulsband såklart) och väljer att slå på tjänsten med knappen i vänstra hörnet. Appen i sig är inget under av skönhet men den gör jobbet. Har din tele­fon inte stöd för ANT+ kommer du omedelbart att få ett felmeddelande från appen och du får titta på någon av ovanstående tekniker istället. Finns där­emot ANT+ aktiverat i telefonen kommer appen att söka efter ditt pulsband i några ögonblick innan de båda hittar varandra och appen börjar logga dina hjärtslag.

3 - Träningskoppling

En app som mäter hjärtslag är ju gulligt, men inte helt och hållet användbart. I Android finns det ett litet antal träningsappar med stöd för pulsmätare via ANT+ (de flesta har dock bara stöd för bluetooth-band). Endomondo är en app som har stöd för tekniken och under inställningar i appen hittar du inställningar för tillbehör. Här kan du välja mellan Bluetooth, Bluetooth Smart eller ANT+ och inne på den senare väljer du helt enkelt bara att söka efter pulsband och para ihop med det som hittas, så är du igång. Det här är en process du bara behöver genomgå en gång och nästa gång det är dags att ge sig ut i löparspåret kommer bandet och telefonen att hitta varandra automatiskt. Så snart de parat ihop sig med varandra kommer du att se din puls i appen som ett bevis på att hopkopplingen har gått bra. 

Träna med mobilen