Låga försäljningssiffror

Microsoft Kin blev jätteflopp

Att Microsoft beslutade att ge upp satsningen på de nyligen lanserade Kin-telefonerna är inte underligt. Försäljningsmässigt är de nämligen en stor flopp.

Publicerad Uppdaterad

Enligt en anonym Microsoft-källa till Daring Fireball har Microsofts mobiltelefoner i Kin-serien bara sålts i futtiga 503 exemplar i USA sedan de lanserades för tre månader sedan. Detta trots en ganska omfattande marknadsföringskampanj för telefonerna.

– Vi hade en stor lanseringsfest på huvudkontoret inför lanseringen och förmodligen kostade den festen mer än vi har fått in totalt från försäljningen, uppger källan.

Facebook-applikationen för Kin har dock närmare 9000 användare, så ryktet om bara 503 sålda telefoner ska tas med en nypa salt. Applikationen finns nämligen bara tillgänglig i Kin-telefonerna och kan bara användas av dessa. Dessutom kan det tänkas att det finns fler Kin-användare som inte använder sig av Facebook-applikationen. Dock är även 9000 en väldigt låg försäljningssiffra för att komma från ett av världens största och mäktigaste teknikföretag.

Det var i förra veckan som Microsoft lät meddela att man stoppar sin satsning på egna mobiltelefoner. Kin One och Kin Two är två telefoner som har fokus på sociala tjänster. Tanken är att man ska vara ständigt uppkopplad och uppdaterad kring vad vänner och bekanta har för sig samtidigt som man delar med sig av vad man själv gör på telefonen hela tiden. De telefoner som redan finns i lager fortsätter att säljas tills vidare på den amerikanska marknaden medan den planerade Europa-lanseringen helt har stoppats.