Wearables

Smartare klockor ska lyfta HTC

HTC:s Vd Peter Chou och företaget medgrundare Cher Wang tror att "wearable technology" är ett kritiskt segment för företaget.

Publicerad Uppdaterad

Att det inte går bra för HTC är allmänt känt. I en intervju med Financial Times antyder HTC:s Vd Peter Chou och medgrundaren Cher Wang (numera även med marknad- och säljansvar) att företaget jobbar på en smart klocka, men poängterar samtidigt att den inte kommer att lanseras för hastigt. 

Chou tycker att dagens smarta klockor har tillkortakommanden eftersom de inte är användbara i "människors vardag" och det i sig ger en stor möjlighet för HTC att lansera något som är bättre, utan han för den skull går närmare in på detaljer.

"Det är fortfarande för tidigt. Mycket av det vi ser på marknaden idag är första versioner med upplevelser som saknar stil. Den (klockan) måste möta ett behov, annars är det bara en gimmick eller ett koncept. Folk skrattade åt oss när vi lanserade den första smarta telefonen... Nu har alla en smart telefon. Jag är ganska säker på att det kommer att vara likadant med wearables, men döm inte utifrån vad som finns på marknaden (nu)", säger Chou. 

Tydligen ska HTC redan tidigare ha doppat tårna i utvecklandet av smarta klockor. Chou vill inte avslöja några detaljer men företaget ska för flera år sedan ha haft ett utvecklingssamarbete ned Microsoft. 

Ny platta på gång

Under intervjun antydes det även att HTC kan vara på väg tillbaka in i plattsegmentet, men även där är det vagt med detaljer. 

"När plattan väl kommer ut så kommer den att vara trevlig och omstörtande.  Det finns många enheter att innovera. Allestädes intelligens handlar inte bara om wearables", säger Wang. 

När det kommer till HTC:s överlevnad så är Peter Chou positiv.

"Marknaden är verkligen stor. HTC är ett litet företag. Att vi ska vara konkurrenskraftiga och överleva är inte ett stort problem. HTC har en god möjlighet att ta 15 procent marknadsandelar i premiumsegmentet och 5 procent av den globala marknaden skulle vara en ganska bra siffra för oss. Folk måste se på det på rätt sätt, istället för att säga att vi måste slå den andra aktören som har 50 procent av marknadsandelarna".