-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Steg spöar notiser
Aktivitetsmätare slår smartklockor
Handledsburna, mobilkopplade enheter är årets stora grej. Men än så länge spöar aktivitetsmätarna de smarta klockorna.
Det är ABI Research som tagit fram en rapport över försäljningen av smarta klockor och aktivitetsmätare som Fitbit, Jawbone Up och liknande. Enligt deras siffror handlar det, åtminstone i dagsläget, om ett rejält mycket större intresse för handledsburna stegräknare än armbandsur då Fitbit Flex och dess gelikar har en fyra gånger högre försäljning än smarta klockor. Enligt ABI har det under årets första kvartal sålts 2,35 miljoner aktivitetsmätare där Fitbit står för merparten av försäljningen medan Jawbone, Garmin, Nike och andra ligger långt efter.
När det kommer till smarta klockor leder Samsung, med Sony strax efter och Pebble på tredjeplats.
Det som bör sägas är att såväl Fitbit som Jawbone och Nike haft sina enheter ute en betydligt längre tid än de flesta smarta klockor och att marknaden för fitnessarmband på så sätt hunnit mogna något mer än densamma för smarta klockor. Samtidigt är aktivitetsmätare ett nytt marknadssegment, medan de smarta klockorna fortfarande dras med förväntningar om både utseende och batteritid från den traditionella klockvärlden, vilket även det kan påverka det hela. Enheter som Motorolas Moto 360 kan vara ett första steg att ändra på det hela, tillsammans med fler enheter med Android Wear.