-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 2): Mobiltillverkarnas framtidsutsikter
-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
Svängt in på rätt väg
Krönika: En ovanligt sympatisk mobiltillverkare har hittat fram
Bland dagens mobiltillverkare är det kanske inte konstigt att vi har följt Sony på ovanligt nära håll. För att de i kraft av Sony Ericsson och innan dess Ericsson haft sin verksamhet på vår hemmaplan.
Det var enkelt att få direkt kontakt med de som faktiskt gjorde jobbet, telefonerna. Länge hade Ericsson och Sony Ericsson en särställning i Sverige. Marknadsandelen var en tydlig effekt av att det här var deras hemmamarknad. Sedan dess har det hänt väldigt mycket. På vägen gjorde jag en intervju med en av Sony Mobiles chefer. Den stack ut i mängden. Ofta får jag från mobiltillverkare höra mängder av floskler. Inte denna gång. Det var istället slående hur han poängterade nytta framför allt. Inga megapixel för bara sakens skull, om det inte bidrar till faktiskt bättre bilder. Väldigt få av mobiltillverkarna verkar tänka så.
På den vägen har det fortsatt. Sony har gått sin egen väg och decimerats till en spillra av sitt forna jag. Länge verkade mobildelen av Sony motarbetats av kameradelen. Sedan, efter många nedskärningspaket, blev kamera- och mobildel ett. I praktiken tog kameradelen över. Marknadsandelen minskade under många år men Sony vägrade att ge upp mobilerna. De var och är för viktiga för helheten för att ge upp. Istället för att ge upp omdefinierades målet. Sony försöker inte ens vara störst. De riktar in sig på en nishad målgrupp och jag ska säga att jag inte alls förstått det valet. Det har inte resulterat i lyckade produkter, ens för den lilla målgruppen.
Efter att jag testat Xperia 5 Mark 4 för snart ett år sedan och liksom flera andra tillverkare anmärkt på kvaliteten på de bilder jag tog i mörker hörde Sony av sig. Deras tekniker tyckte att de lyckats även med telefonens kapacitet för mörkerbilder och ville att jag skulle skicka över exempelbilder och motivera ytterligare, utöver vad jag redan gjort i testet, för vad som borde förbättras. Jag gjorde det. Tog med mig Xperia 5 Mark 4 och tog bilder som jag under den följande tiden ändå testade andra telefoner. Visade i vilka situationer som Sony underpresterade jämfört med dem. Just därför blev jag både glad och lite överraskad när Sony Xperia 1 V kom hit för test. Att göra en ny telefon som är dubbelt så bra på mörkerbilder (även om det alltså handlar om olika produktserier) rimmar inte riktigt med uttalandet att föregångaren var tillräckligt bra på mörkerbilder. Om det gick så snabbt att göra den dubbelt så bra.
Hur som helst. Nu har Sony lyckats. Xperia 1 i sin femte utgåva lyckas tillfredställa både den nischade målgruppen och resten av oss.
