https://www.mobil.se/mobil-business/android-19-miljoner-appnerladdningar
556956
Exklusiva siffror för maj

Android: 19 miljoner appnerladdningar

Foto: Jason Howie (cc)
Ändå visar siffrorna från svenska Google Play att suget efter Android-appar minskade i maj.

Antalet nerladdningar i svenska Google Play uppgick i maj till hela 19,3 miljoner. En imponerande siffra kan tyckas, men det är faktiskt en minskning med 5,6 procent jämfört med föregående månad. Sverige är det 25:e största landet sett till totala antalet nerladdningar i Google Play, detta enligt beräkningar från Priori Data som Mobil Business fått exklusiv tillgång till.

Här är apparna vi laddar ner mest
Intressant är även att de 25 populära apparna stod för över 13 procent av totala antalet nerladdningar i svenska Google Play. Det motsvarar över 2,5 miljoner nerladdningar. Det kan jämföras med nerladdningarna i Apples svenska App Store under samma period: de 25 ledande apparna utgjorde 16,4 procent av det totala antalet nerladdningar, eller över 2,3 miljoner nerladdade appar. Man kan tolka detta som positivt för Android-utvecklare då det innebär att fler appar som inte ligger i topp får en chans att laddas ner. Just synlighet för appar utanför topplistorna har länge varit en svår nöt att knäcka för utvecklare. 

På Google Plays topplista för gratisappar hittar man två av Googles egna appar – Google text-till-tal och Google Play-tjänster – och även Phoneflicks-Netflix Android.

I kategorin betalappar är det bokstavspusslet Ruzzle som toppar, upp från en tredjeplacering månaden innan. På andra platsen finns Medicine Core Journals och tredje placeringen tar Minecraft Pocket Edition, som alltså bytt plats med Ruzzle.

Iraqs nyhetsapp, som växte snabbast under maj månad, det vill säga några veckor inför Ramadan, indikerar att appnerladdningar till viss utsträckning är event- och säsongbetonade.

Verktyg populäraste kategori
Sett till kategorierna toppar ”Verktyg” nerladdningslistan med över 1,7 miljoner nerladdningar. Med över 1,5 miljoner nerladdningar hittar man ”Sociala spel” på andra plats, med spel som Candy Crush. ”Underhållning” är den tredje populäraste kategorin. 

Särskilt intressant är att intresset för mobila spel håller i sig med inte färre än fyra spelkategorier bland topp-tio-kategorierna. Sammanlagt motsvarade det över 4,4 miljoner nerladdningar. Spel väger ungefär lika tungt i Apples App Store, där hälften av toppkategorierna är spel och 4,5 miljoner spelappar laddades ner under maj. 

Vill man som utvecklare lyckas med att få sin app nerladdad så är det i toppkategorierna man ska marknadsföra sin app. De står nämligen för 11,1 miljoner av de 19,2 miljonerna nerladdningarna under maj månad. Och där är verktyg, underhållning och spel säkrare kort än mindre populära kategorier.

Det är dock inte hela sanningen. Man bör även titta på vilka kategorier som ökar snabbast och där vinner Ljud och musik med en tillväxt på 20 procent och – återigen – Verktyg, som under maj månad växte med 10 procent.

Låg betalningsvilja
Google Play-siffrorna för maj månad talar sitt tydliga språk: helst vill man inte betala för appar. Det är något som Google Play har kämpat med länge. Man har betydligt fler användare än konkurrerande plattformar, men de är mindre villiga att betala. Samtidigt erbjuds betydligt färre betalappar i Google Play jämfört med App Store, 15 procent respektive 37 procent av befintliga appar är betalappar. Finns det ingen betalningsvilja utvecklar man kanske inte någon betalapp till Android, finns det inte så många betalappar att välja mellan, är det inte det första man väljer. Vad kommer först: hönan eller ägget?

Nya nerladdningar av rena betalappar stod knappt för någonting i Google Play under maj månad; en ynka procent. Det laddades däremot betydligt fler gratisappar med köp inuti app, vilka stod för 29 procent av de totala nerladdningarna.

Siffrorna för App Store är annorlunda. Där var 7 procent av nerladdningarna betalappar, 3 procent var betalappar med köp inuti app, och så kallade Freemiumappar stod för 57 procent. Med andra ord: 70 procent av nerladdningarna i Google Play var gratisappar mot 33 procent i App Store. Med andra ord är utbudet av betalappar i Apples App Store betydligt större och så även betalningsviljan.