https://www.mobil.se/mobilbusiness/mobil-marknadsf-ring/ibaround-ska-f-fler-att-k-pa-p-flygplatsen
558978
Mobilize your marketing

Ibaround ska få fler att köpa på flygplatsen

[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/airport-passengers.jpg?itok=F8o2zElb', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/airport-passengers.jpg?itok=mPE6L1m9', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/airport-passengers.jpg', w: 2000, h: 1328, title: ' ' },]
Det nystartade svenska företaget har nu skarpt lanserat en Ibeacon-lösning med L’Oreal i Indien.

– Endast 15 procent av flygpassagerare handlar på taxfree idag. Och allt färre handlar på planet, vilket ställer krav på ökad omsättning i taxfree-butikerna. Lyckligtvis finns vi här för att ändra på detta.

Det sa Antoine Heftler, grundare och vd för Ibaround, vid nätverksträffen Mobilize your marketing, som anordnats av Mobilbusiness i samarbete med advokatbyrån Synch.

Bild: Antoine Heftler, medgrundare och vd, Ibaround

Ibeacon är ett mycket omskrivet ämne men för mycket fokus läggs på just tekniken, enligt Heftler.

– Teknik är bra men det är bara teknik. Man måste dessutom förstå konsumenten och handlaren, säger han. Vi tar internet of things- teknik (IOT), lägger till ett marknadsföringslager och sedan pratar vi med flygplatserna.

Skarp Ibeaconpilot med L’Oreal
Ibaround har ett flertal pilotprojekt på gång, varav det ena med L’Oreal i indiska Delhi. Piloten har precis gått i skarpt läge. Den handlar om att använda Ibeacon-teknik kopplad till marknadsföringsverktyg för att leverera information och erbjudanden till de passagerare som laddat ner Ibarounds, flygplatsens alternativt L’Oreals app.

– Tanken är att hämta information om passagerares beteende samt konvertera till köp. Det är en inlärningsfas. Om det skapar merförsäljning är det bra men det är inte främsta målet just nu, säger Antoine Heftler i en intervju med Mobilbusiness. 

Med mobil positioneringsteknik – Beacon eller annan teknik – kan man hämta information och påverka på fyra olika nivåer, säger Heftler. Den första är stanntiden (stop rate), det vill säga hur länge någon stannar i en butik, den andra merförsäljning (upsale), den tredje korsförsäljning (cross sale) och den fjärde antalet återkommande kunder (return rate).

Vill ta IOT till reseindustrin
Ibaround grundades för ett år sedan och har utforskat olika modeller innan man valde att fokusera på att ta IOT till reseindustrin. Alla globala varumärken har samma problem, enligt Heftler: det är svårt att skapa engagemang med en kund på resande fot, en global kund.

– Det finns ett behov av att kunna följa passagerarens kundresa, från en flygplats till den andra. Först när man förstått köparen kan man agera proaktivt.

Antoine Heftler var tidigare Head of operations på Ogilvy i Frankrike och Indien.

IOE - For Real 2015

Relaterade artiklar