Startupstrategier

Lyckas som startup: teknik, tillit och tur

Douglas Roos, grundare av Nyheter24 och Stina Ehrensvärd, vd Yubico.

Yubicos Stina Ehrensvärd tipsar om att få ut ordet och in “den perfekta kunden”.

Publicerad Uppdaterad

Riktigt bra teknik. Det är helt avgörande, menar panelen som på Internetdagarnas första dag diskuterar hur man lyckas som startup.
– När man pratar med Klarna-killarna så säger de att det enda de ångrar är att de inte haft en technical co-founder med från början, säger Boris Nordenström, entreprenör, investerare och med i SUP46:s styrelse.
Klarna, fortsätter han, är alltså det stora undantaget från regeln om att startups behöver en tekniker som från start är med i en beslutsfattande position. 

Tekniker fungerar som nyckeltal
Bra tekniker, menar Fredrik Arnander, entreprenör och partner i investerarbolaget Standout Capital, är även det nyckeltal som får vilken investerare som helst på fall: 
– Viktigaste nyckeltalet är i vilken takt man kan anställa utvecklare i världsklass, säger han.

Skickliga tekniker behövs även för att rätta till de småfel som oundvikligen är en del av förstaversionen av en produkt, särskilt om tiden för att få ut den har varit knapp.
– Snabbhet kan vara avgörande, konstaterar Douglas Roos, grundare av bland annat Nyheter24.
Det vill säga fungerar en produkt bra eller “bara hyfsat bra” kan det vara värt att våga satsa och få ut den fort.

Få ut ordet
Vikten av att få ut produkten, men också igång snacket om den vet Stina Ehrensvärd, grundare av och vd på Yubico. Hon berättar om hur hon på en branschmässa i USA sprang in i en journalist och gav honom en prototyp av Yubico och en kort beskrivning av lösenordsnyckeln. Journalisten visade sig ha en podcast om it-säkerhet och förklarade för sina 100 000 lyssnare över hela världen att Yubico var det häftigaste han sett på mässan.
– Jag skulle verkligen rekommendera alla entreprenörer att hitta sin favoritjournalist eller bloggare och få dem entusiastiska, säger Stina Ehrensvärd. Att få ut ordet i tidigt skede, det går inte att betala för.

Perfekt kund och perfekt team
Något som går att betala för är dock fortsatt utveckling och rekrytering och även där har Stina Ehrensvärd ett råd:
– Identifiera den perfekta kunden, som är villig att vara med och betala.
Även om inte alla, som Yubico, kan få Google som investerarvillig kund finns där möjligheter till tillväxt som många missar, menar hon.

Att samtliga i ett startup-team är dedikerade till 100 procent och, med Boris Nordenströms ord, “besatta”, av att lyckas – och överens om vad detta lyckas är – är också nödvändigt. 
– Nummer ett är att grundarna och teamet går åt exakt samma håll och vill samma sak. Ungefär samma sak räcker inte, säger Fredrik Arnander, entreprenör och partner Standout Capital.

Amerikanska försvaret litar på svensk it-kompetens
Största hindret för svenska startups ser dock Sillicon Valley-baserade Stina Ehrensvärd vara den svenska bristen på självförtroende.
– Jag fick en förfrågan från amerikanske försvaret, härrom dagen. Sverige är ett av dem få länder de köper från. Sverige har ett fantastiskt rykte inom it, men vi saknar självförtroende. Vi måste träna på att tänka amerikanskt, slår hon fast.

Ett arabiskt ordspråk låter hon sammanfatta sina viktigaste tips til startups:
– Be till gud och bind din kamel.
Det vill säga ha tillit – men var inte dumdristig.