Ny bank i Swish-tjänsten

Skandiabanken gör om app – går med i Swish

När Mobil tidigare testade mobila banktjänster tog Skandiabanken hem segern. Nu gör man om sin mobila bankapp och ska ansluta till överföringstjänsten Swish.

Publicerad Uppdaterad

När Skandiabanken lanserade sin app var det inledningsvis under namnet den mobila plånboken och en av funktionerna var att du relativt enkelt kunde föra över pengar till valfri persons Visa eller Mastercard. När Skandiabanken vann vårt test av mobila banktjänster var den funktionen en av de som bidrog till segern. Nu har man dock valt att ta bort funktionen och enligt vad presschefen Jonas Collet på Skandia är orsaken att man numera erbjuder överföringar till alla bankkonton i appen och inte bara som tidigare konton man i förväg godkänt i internetbanken.

– Eftersom vi nu kör med mobilt bank-id så kan man göra överföringar till valfria konton utan att behöva lägga upp dem i förväg, så då behövdes inte överföringar till kort längre.

Läs ävenSwish: Så funkar bankernas betaltjänst

Han bekräftar även uppgifterna om att Skandiabanken kommer att ansluta sig till tjänsten Swish där bankerna erbjuder privatpersoner sekundsnabba överföringar där ditt mobilnummer och en app används istället för att knappa in bank och kontonummer till mottagaren. Det var i slutet av förra året som Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank samt Nordea, SEB, Swedbank och Sparbankerna tillsammans lanserade tjänsten.

Läs även: Stort test av mobila betalningar

Enligt Jonas Collet på Skandia har alltså Skandiabanken nu bestämt sig för att de ska ansluta sig till tjänsten eftersom den enligt dem tagits emot så väl. Skandiabanken räknar med att ansluta till tjänsten under hösten. De banker som varit med från start har också hela tiden varit öppna för att flera banker ska kunna ansluta sig eftersom det gynnar alla och man för att kunna skicka pengar måste se till att båda inblandade är anslutna till tjänsten.

– Vi jobbar stenhårt med Swish nu och planerar att gå med i höst. Vi avvaktade till en början eftersom det inte var topprioriterat bland våra kunder, men nu när vi ser att det funkar och är populärt så gasar vi på, säger Jonas Collet på Skandia.