Motstridiga siffror

Surfplattor: Så stort dominerar Android

Android fortsätter att öka sin dominans på marknaden för surfplattor medan Ios tappar mark. Detta är olika analysfirmor överens om. Vad gäller antalet skeppade plattor under andra kvartalet 2013 skiljer sig däremot siffrorna åt en del.

Publicerad Uppdaterad

Mobil har granskat den senaste kvartalsstatistiken från Strategy Analytics, IDC och Canalys. De tre analysföretagen ger i stort sett samma bild av surfplattemarknaden: Android ökar stort, Apple minskar och Windows gör framsteg. Hur många surfplattor som exakt skeppades under andra kvartalet 2013 och motsvarande period år 2012 är de däremot inte överens om. Den totala siffran varierar nämligen mellan 34,2 miljoner hos Canalys, 45,1 miljoner hos IDC, och 51,7 miljoner hos Strategy Analytics. Detta motsvarar en tillväxt på mellan 43 procent och närmare 60 procent under prognosperioden.

Men oavsett skillnaderna som kan bero på en hel del faktorer, exempelvis olika metoder, om de räknar på skeppade eller sålda enheter eller även olika definitioner, så pekar siffrorna åt samma håll: Försäljningen av surfplattor ökade markant under det senaste året.

Android storvinnaren

Det såldes sammanlagt 51,7 miljoner under andra kvartalet i år jämfört med 36,1 miljoner surfplattor under andra kvartaket 2012, enligt Strategy Analytics. Android ökade sin ledning gentemot Ios stort under perioden och hade under andra kvartalet 2013 en marknadsandel på hela 67 procent globalt, motsvarande 36,6 miljoner sålda enheter – mer än det totala antalet sålda plattor för ett år sedan med andra ord. Under andra kvartalet 2012 uppgick Androids marknadsandel till 51,4 procent, med 18,5 miljoner sålda plattor.

Samsung bakom Androids ökning

Enligt Strategy Analytics stod Samsung, Google och Amazon bakom den stora ökningen. Men även white-label-plattor, det vill säga plattor sålda under olika distributörers egna varumärken, bidrog till tillväxten.

IDC bekräftar bilden av Samsung som den snabbast växande spelaren på surfplattemarknaden. Tillverkarens andel ökade till 18 procent under andra kvartalet 2013, med 8,1 miljoner enheter, från 7,6 procent och 2,1 miljoner enheter under andra kvartalet 2012. Detta positionerar Samsung som världens näst största surfplattetillverkare efter Apple, enligt IDC.

Nedåt för Apple

Nya Ipad har en mer högupplöst skärm

Canalys siffror om Samsung ligger mycket nära IDC:s. De skiljer sig däremot väsentligt åt vad gäller Apples andel, som uppskattas uppgå till 42,7 procent mot 71,2 procent under andra kvartalet 2012.

Strategy Analytics siffror visar, likt Canalys, en negativ utveckling för Apple. Men analysfirmans uppskattning av Apples marknadsandelar är betydligt lägre, såväl under andra kvartalet i år som motsvarande period förra året, med 28,3 procent respektive 47,2 procent. Motsvarande siffror hos IDC var 32,5 procent respektive 60,3 procent.

Alla analyshus håller dock med om anledningen till tappet: Apple lanserade sin första Ipad med retinaskärm under just andra kvartalet 2012, vilket drev upp försäljningen. Att Ipad Mini inte heller varit den succé som man tidigare räknat med har också bidragit till minskningen. Canalys anser dessutom att surfplattor numera är en massmarknadsprodukt, vilket innebär att Apples produkter mer och mer blir en bland andra, de flesta andra är då ofta billigare.

Ökning för Windows

Microsofts Windows ökade däremot sin andel under period men stod trots allt för en liten andel av surplattemarknaden, med 4,5 procent av totala sålda plattor, enligt Strategy Analytics.

Surfplattor andra kvartalet 2013

Marknadsandelar (%) och sålda enheter (miljoner)

(Andra kvartalet 2012 inom parentes)

Strategy Analytics

Android 67,0 (51,4)

IOS 28,3 (47,2)

Windows 4,5 (0,5)

Blackberry 0,2 (0,9)

Antal enheter 51,7 (36,1)

IDC

Android 62,6 (38,0)

IOS 32,5 (60,3)

Windows 4,0 (1,0)

Blackberry 0,3 (0,7)

Antal enheter 45,1 (28,3)

Canalys

Ios 42,7 (71,2)

Android 53,0 (ingen uppgift)

Antal enheter 34 (23,9)

Windows Ingen uppgift

Blackberry Ingen uppgift

Antal enheter 34,2 (23,9)