-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
Lyckad comeback
Analytiker: Nokia säljer mer än Sony, Google och Oneplus
Nokias smartphones, tillverkade av HMD Global tog under det fjärde kvartalet förra året en global marknadsandel för smartphones på en procent enligt analysfirman Counterpoint Research.
Enligt siffrorna fr��n Counterpoint Research är Nokia via HMD Global nummer 3 på smartphones i Storbritannien under det sista kvartalet 2017, de är inom topp fem i Ryssland, Vietnam och många länder i mellanöstern. Företaget är också nummer ett på enklare featurephones, som alltså inte är smartphones, globalt med femton procents marknadsandel och etta även på många lokala marknader. Neil Shah på analysfirman beskriver Nokias smartphones idag som en riktig framgångssaga och en comeback med få motsvarigheter.
Globalt visar analysfirmans rapport för det sista kvartalet 2017 att det såldes fler Nokia-smartphones än det såldes smartphones av alla följande märken:
HTC
Sony
Google
Alcatel
Lenovo
OnePlus
Gionee
Meizu
Coolpad
Asus
Nokia har sedan de lanserade smartphones igen under HMD Globals ledning satsat mest på billigare modeller och det gör att de haft större genomslag globalt än man kanske kan ana genom att titta enbart på den svenska marknaden. Counterpoint Research ser framöver stora möjligheter för Nokias smartphones bland annat på den stora Indiska marknaden och tror att en framgång där snabbt kan höja Nokia till ett av de fem främsta smartphonemärkena globalt.