-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
Extrainkomst
Apple köper reklam för kända appar – styr betalningar till Appstore

Apple köper egna Googleannonser för HBO, dejtingapparna Tinder och Bumble samt Babbel som lär ut språk. Syftet är att få del av apparnas intäkter för prenumerationer.
Det hela har enligt uppgifter från fler apputgivare pågått under minst två år och det är Forbes som nu publicerar uppgifterna. Annonserna ser ut att komma från appbolagen själva, som enligt uppgift inte är tillfrågade om detta, men det är alltså Apple som betalar. Syftet med annonserna, som leder direkt till appen i Appstore, ska vara att Apple vill ha del av prenumerationskostnaderna som användare betalar. Genom att skicka intresserade användare till Appstore istället för till respektive apputvecklares hemsida får Apple del av prenumerationsintäkterna, potentiellt tiotals miljoner kronor.
I annonserna som Apple köper står inte uttryckligen att de är bekostade av Apple, men på länken de innehåller kan man se att de till skillnad från HBO:s egna går till Appstore och inte till HBO-hemsidan.
Tidigare har Netflix hindrat användare från att teckna abonnemang i appen och istället hänvisat användare till netflix.com för att slippa dela med sig av intäkterna till Apple. Netflix ska dock med sitt mobilspelssläpp nyligen ha frångått detta och låter där nya användare teckna abonnemang direkt via appen och därmed i Appstore så Apple får del av intäkterna återigen.
Efter att Forbes granskning publicerats har Apple gått ut och bekräftat att de köpt annonser för tredjepartsappar i fem år och att de öppet kommunicerar med utvecklare om detta.