-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
Android-plattformen minskar i USA
Apple och Samsung stärker positionen

Apple och Samsung fortsätter att öka sina marknadsandelar gentemot konkurrenterna HTC, Motorola och LG, på USA-marknaden, visar siffror från Comscore. På plattformssidan minskar Android för andra månaden i rad.
I slutet av februari hade Apple en andel på 38,9 procent på USA-marknaden, visar analysföretaget Comscores siffror för februari månad. Samsung stärkte sin position som marknadens näst största tillverkare, med en andel på 21,3 procent.
Comscore spår att Samsung ökar sin andel ännu mer framöver tack vare lanseringen av Samsung s4.
Analysföretaget anser även att HTC kan få en positiv effekt när tillverkaren lanserar HTC First, den första mobiltelefonen med förinstallerad Facebook Home.
Android tappar för andra månaden i rad
På plattformssidan så tappar Android marknadsandelar på USA-marknaden andra månaden i rad. Samtidigt ökar Apple och även Windows Phone.
Android-plattformens marknadsandel i USA uppgick till 51,7 procent vid slutet av februari, en minskning med två procentenheter jämfört med november 2012.
Under perioden ökade Apple sin andel med 3,9 procentenheter till 38,9 procent, enligt Comscore.
Blackberrys andel minskade också till 5,4 procent, medan Windows Phone visade en liten ökning med 0,2 procentenheter till 3,2 procent.