-
PLUS
Airpods: 10 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
Android-plattformen minskar i USA
Apple och Samsung stärker positionen

Apple och Samsung fortsätter att öka sina marknadsandelar gentemot konkurrenterna HTC, Motorola och LG, på USA-marknaden, visar siffror från Comscore. På plattformssidan minskar Android för andra månaden i rad.
I slutet av februari hade Apple en andel på 38,9 procent på USA-marknaden, visar analysföretaget Comscores siffror för februari månad. Samsung stärkte sin position som marknadens näst största tillverkare, med en andel på 21,3 procent.
Comscore spår att Samsung ökar sin andel ännu mer framöver tack vare lanseringen av Samsung s4.
Analysföretaget anser även att HTC kan få en positiv effekt när tillverkaren lanserar HTC First, den första mobiltelefonen med förinstallerad Facebook Home.
Android tappar för andra månaden i rad
På plattformssidan så tappar Android marknadsandelar på USA-marknaden andra månaden i rad. Samtidigt ökar Apple och även Windows Phone.
Android-plattformens marknadsandel i USA uppgick till 51,7 procent vid slutet av februari, en minskning med två procentenheter jämfört med november 2012.
Under perioden ökade Apple sin andel med 3,9 procentenheter till 38,9 procent, enligt Comscore.
Blackberrys andel minskade också till 5,4 procent, medan Windows Phone visade en liten ökning med 0,2 procentenheter till 3,2 procent.