Rekord i användning

BankID släpper nyheter om sitt digitala id-kort

BankID har nått en miljon användare av sitt digitala id-kort

Det är fem månader sedan som BankID lanserade sitt digitala id-kort och nu har användningen slagit rekord.

Publicerad Uppdaterad

Varje dag så skaffar flera tusen nya användare BankID:s digitala id-kort och det innebär att nu över en miljon svenskar har skaffat digitalt ID-kort från BankID. Enligt de senast tillgängliga siffrorna har konkurrenten Freja eID, som var tidigare ute med sin lansering, 900 000 användare. Det är alltså nya företag anslutna och en miljon kunder som är nyheterna BankID nu gått ut med kring sitt digitala id-kort.

Sedan tidigare har vi rapporterat att Systembolaget liksom till exempel Postnord, DHL, Apoteksgruppen och Kronans Apotek alla accepterar BankID:s digitala id-kort. Det gör även SJ, Schenker, OKQ8 och Intersport. Det finns ingen komplett lista med företag som accepterar e-legitimation eftersom det kan göras utan att Freja eller BankID har vetskap om det. Det är alltså upp till respektive företag att bestämma vilka typer av id-handlingar som de vill acceptera. 

Funkar på Systembolaget

BankID:s e-legitimation är den enda som accepteras på Systembolaget, men Freja eID går att använda på till exempel ATG, PostNord, DB Schenker, DHL, Kronans Apotek, Direkten, Apoteksgruppen, 7-Eleven, Pressbyrån, Apotek Hjärtat, Capio, Stadium och Kjell & Company.

Det är tydligt att allt fler konsumenter vill lämna plånboken hemma och istället identifiera sig med mobilen och på Svensk Handel säger säkerhetschefen Nina Jelver att vägen framåt är utbildning och att sprida kunskap om hur företagarna ska kontrollera digitala ID-handlingar på ett korrekt sätt.

Både Freja eID och BankID har i sina digitala id-kort säkerhetslösningar som försvårar förfalskning, vilket gör korten säkrare än ett traditionellt, fysiskt id-kort.