-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
Bättre vård och minskade kostnader
Borlänge först ut med Ateas vårdapp

Mindre pappersarbete och mer tid till vårdtagarna med ny mobil lösning.
Borlänge kommun är första kommunen som tecknat avtal med Atea och Ilab om en ny mobil lösning som utlovar kostnadsbesparingar samt minskat pappersarbete och därmed mer tid till vårdtagarna. Lösningen är en app, Viva Omsorg, som låter vårdmedarbetarna hantera administration hos vårdtagarna.
– Appen innebär mer tid och möjlighet till ökat inflytande för vårdtagaren. Det blir även säkrare och enklare för personalen när de har tillgång till rätt information och sköter dokumentationen på plats ute hos våra vårdtagare, säger Kerstin Stålnäbb, IT-strateg och e-Hälsosamordnare för sociala sektorn i Borlänge kommun, i ett pressmeddelande.
Atea och Ilab, som utvecklat lösningen för kommunal vård och omsorg, beräknar att den kan spara miljontals kronor. Tidsbesparingen beräknas vara stor.
– När samtliga 2 000 medarbetare har tillgång till appen beräknas den ge en tidsbesparing på 230 000 timmar per år, vilket motsvarar ytterligare 460 000 besök hos vårdtagare, skriver Atea.
Utrullningen, som påbörjas i februari, beräknas vara klar under 2017.