-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Bättre vård och minskade kostnader
Borlänge först ut med Ateas vårdapp

Mindre pappersarbete och mer tid till vårdtagarna med ny mobil lösning.
Borlänge kommun är första kommunen som tecknat avtal med Atea och Ilab om en ny mobil lösning som utlovar kostnadsbesparingar samt minskat pappersarbete och därmed mer tid till vårdtagarna. Lösningen är en app, Viva Omsorg, som låter vårdmedarbetarna hantera administration hos vårdtagarna.
– Appen innebär mer tid och möjlighet till ökat inflytande för vårdtagaren. Det blir även säkrare och enklare för personalen när de har tillgång till rätt information och sköter dokumentationen på plats ute hos våra vårdtagare, säger Kerstin Stålnäbb, IT-strateg och e-Hälsosamordnare för sociala sektorn i Borlänge kommun, i ett pressmeddelande.
Atea och Ilab, som utvecklat lösningen för kommunal vård och omsorg, beräknar att den kan spara miljontals kronor. Tidsbesparingen beräknas vara stor.
– När samtliga 2 000 medarbetare har tillgång till appen beräknas den ge en tidsbesparing på 230 000 timmar per år, vilket motsvarar ytterligare 460 000 besök hos vårdtagare, skriver Atea.
Utrullningen, som påbörjas i februari, beräknas vara klar under 2017.