-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
Bättre vård och minskade kostnader
Borlänge först ut med Ateas vårdapp

Mindre pappersarbete och mer tid till vårdtagarna med ny mobil lösning.
Borlänge kommun är första kommunen som tecknat avtal med Atea och Ilab om en ny mobil lösning som utlovar kostnadsbesparingar samt minskat pappersarbete och därmed mer tid till vårdtagarna. Lösningen är en app, Viva Omsorg, som låter vårdmedarbetarna hantera administration hos vårdtagarna.
– Appen innebär mer tid och möjlighet till ökat inflytande för vårdtagaren. Det blir även säkrare och enklare för personalen när de har tillgång till rätt information och sköter dokumentationen på plats ute hos våra vårdtagare, säger Kerstin Stålnäbb, IT-strateg och e-Hälsosamordnare för sociala sektorn i Borlänge kommun, i ett pressmeddelande.
Atea och Ilab, som utvecklat lösningen för kommunal vård och omsorg, beräknar att den kan spara miljontals kronor. Tidsbesparingen beräknas vara stor.
– När samtliga 2 000 medarbetare har tillgång till appen beräknas den ge en tidsbesparing på 230 000 timmar per år, vilket motsvarar ytterligare 460 000 besök hos vårdtagare, skriver Atea.
Utrullningen, som påbörjas i februari, beräknas vara klar under 2017.