-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
Därför har i-Mode blivit en succé
Den 28:e december hade i-Mode 17 miljoner användare. Jämför det med waps blygsamma fem miljoner.
Soki Choi, VD på BlueFactory, har studerat i-Mode på nära håll. Och hon är trött på den blinda dyrkan som råder när det gäller i-Modes framgångar. Faktum är att framgången följer förutsägbara mönster, menar hon. Och vissa av orsakerna har med kultur att göra.
- Till stor del har det historiska grunder. Efter andra världskriget satte många av regeringarna i Asien igång massutbildningar i teknik, något som har inneburit att det inte finns något motstånd mot ny teknik hos befolkningen. Det gör att det som endast så kallade superanvändare anammar här, brukas av den stora allmänheten i Japan.
En ytterligare orsak är att Ostasien är tämligen homogent och kollektivistiskt, enligt Soki Choi. Har grannen en viss elektrisk pryl ska man själv också ha en - och status visar man genom att ha de senaste prylarna.
Den största orsaken till i-Modes framgångar är ändå att det i princip råder monopol på operatörssidan, menar Soki Choi.
- NTT Docomo äger drygt 60 procent av marknaden. Om de säger till alla tillverkare av mobiler att producera två miljoner mobiltelefoner, på kort tid, som skräddarsytts för i-Mode, så gör de det. Och eftersom det i och med det i princip finns en enda standard för mobiltelefoner är det inte svårt att göra i-mode enkelt att använda. Jämför det med alla tolkningar av wapstandarden i Sverige och hur svårt det är för operatörer och mobila portaler att anpassa portalerna till alla dessa varianter, säger Soki Choi.
En stor anledning till i-Modes framgångar är också att folk i, till exempel, Tokyo pendlar lång väg varje dag. Något som gör en mobil kommunikator nödvändig.
Stationära datorer har inte heller slagit i Japan. Något som dels gör att japanerna har ett större uppdämt behov av mobila Internettjänster och att de inte jämför mobilt Internet med det vanliga Internet.
(Mer om jämförelser mellan i-Mode och wap och varför i-Mode aldrig skulle kunna slå i Sverige kan du läsa i det senaste numret av Mobil, som finns ute i handeln nu).