Mobil på lanseringen i London

Första intrycket: Razer Phone imponerar

Kort och gott imponerande. När en ny mobiltillverkare gör entré finns det fog för viss skepsis, men Razers första mobil ger oss inte mycket att klaga på.

Publicerad:

2 nov 2017 - 01:50

Uppdaterad:

3 nov 2017 - 09:05

Det är onekligen svårt att sticka ut på ett positivt sätt i dagens mobilutbud. Särskilt då om man är en ny mobiltillverkare. Razer,  som ju hittills tillverkat gamingdatorer och tillbehör,  ger sig nu in på mobilmarknaden och man gör det efter att ha gjort flera uppköp för att knyta till sig kompetens på området. 

Imponerande skärm

Resultatet är en telefon som definitivt överträffar våra förväntningar. Ljudet och skärmen är framförallt det som imponerar och det har att göra med att man när det gäller skärmen till exempel valt en skärmuppdatering på 120 hertz och dessutom ser till att släppa ett gäng olika spel som kan dra nytta av det här fullt ut. Utöver att upplösning och färgåtergivning är bra på den 5,7 tum stora skärmen så uppdaterar den alltså 120 gånger per sekund  vilket ska göra att spelupplevelsen för de spel som anpassas blir betydligt bättre. Skärmen ska dessutom vara synkad mot grafikprocessorn så att frekvensen överensstämmer.

Imponerande ljud

När det gäller ljudet är det imponerande redan när jag provlyssnar på plats i den stökiga demolokalen. Jag kollar på en demofilm från Dolby som ska göra fördelarna tydliga och det gör den onekligen. De djungelljud jag får höra ger rent av lite surroundkänsla och volymen räcker bra. När jag senare får tillfälle att lyssna på Spotify i ett tyst rum blir skillnaden mot andra mobiler inte bara påtaglig utan rent löjlig. Det är riktigt bra volym i ljudet på Razer Phone och så länge man inte har allra högsta volym blir ljudkvalitén också bra.

Om nu både ljud och skärm finns på plats så är givetvis det tredje benet som krävs för spel att prestandan också finns där. Man kan i alla fall inte beskylla Razer för att inte ha försökt. Systemchippet är samma som i snart sagt alla flaggskepp, Snapdragon 835 och Razer har dessutom, efter att ha jämfört med konkurrenter sett till att sätta in dubbla arbetsminnet jämfört med konkurrenten Samsung Galaxy S8, det vill säga 8 GB istället för 4 GB. Hur stor verklig skillnad det gör kan man diskutera, men det är tydligt att Razer satsar. Resultatet av de prestandatester vi kört på telefonen kan du se i faktarutan här intill.

Anpassad prestanda och funktion

Razer beskriver telefonen som inte bara en spelmobil, utan en mobil framförallt för underhållning, vilket gör att den ska vara bra även på film, musik och kamera. När jag startar telefonen märker jag att skärmen som standard är inställd inte på 120 hertz utan på 90 hertz. Det här kan man anpassa själv och det kan göras specifikt från app till app. Du kan till exempel anpassa upplösningen på skärmen, bilduppdateringsfrekvensen som sagt eller om appaviseringar ska släppas igenom när du spelar, eller om de ska blockeras och alltså inte avbryta ditt spelande.  

Man kan gissa att Razer ger den här möjligheten att anpassa prestandan för att du ska kunna spara på batteritid. Om det behövs får vi återkomma till när vi testat telefonen mer, men batteriet i telefonen är på 4000 mAh så det bör räcka relativt långt.

När det gäller mjukvara så har telefonen version 7.1.1 av Android och en uppdatering till 8.0 Oreo kommer först under första kvartalet nästa år. Den version av Android som Razer levererar är väldigt avskalad, på gott och ont får man säga. Till exempel kameraappen är väldigt grundläggande vilket vi kommer till inom kort och Razers anpassningar av systemet begränsas egentligen till en app där du kan byta tema på utseendet i gränssnittet.

En svaghet

Är det något med Razer Phone som inte helt övertygar är det nog kameran. Det handlar om dubbla kameror på baksidan. Kameraappen ger dock väldigt begränsade möjligheter att påverka bilden och funktioner som slowmotion, panorama och liknande som får anses grundläggande ska komma först i en senare uppdatering. Jag är även lite förvånad över at Razer inte lanserade några tillbehör alls och telefonen har alltså varken några anpassade skal, fysiska gamingknappar på telefonen eller som tillbehör eller liknande.

Till det yttre

När det gäller telefonens yttre är ytan gummerad så den känns matt och på framsidan sitter de kraftfulla framåtriktade högtalarna som säkerställer ljudet. Designen är inte helt olik Nextbit Robin som Razer köpte för en tid sedan och man kan även se likheter med äldre Sony-modeller, bland annat eftersom fingeravtrycksläsaren sitter i på- och av-knappen på sidan. Man kan givetvis sörja att skärmen inte täcker nästan hela framsidan, men då är ju i alla fall de stora högtalarna som tar plats på framsidan en tröst.

Säljs hos operatören Tre

Förbokningen av telefonen startar redan nu och i Sverige kommer operatören Tre vara ensam om att sälja telefonen. På plats på lanseringen i London fanns brittiska Tres chef och sa bland annat att Tre alltid varit en utmanare, att spel i mobilen blir allt vanligare och att man bland annat därför valt att erbjuda den här telefonen i sitt sortiment i alla länder där Tre finns i Europa. Priset som uppgavs för telefonen på lanseringen var 699 dollar, och hos svenska Tre blir kontantpriset 6495 kronor. Teleofnen kommer även säljas med abonnemang för mellan 449 och 599 kronor per månad beroende på hur mycket surf du vill ha inkluderat. Priset känns klart rimligt med tanke på konkurrenternas prissättning och prestandan den här telefonen erbjuder.

.

.

 

.