-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
Optimism trots kvartalssiffrorna
Försäljningen av VR-headsets rasar – men trots det väntas strålande tider
Försäljningen av VR- och AR-headsets föll under årets första kvartal med hela 30,5 procent jämfört med samma period 2017. Men trots det så tror analysfirman IDC att goda tider väntar segmentet, som man menar har mognat.
Ibland kan det kännas som att VR och AR har varit ”på gång” under längre tid än någon annan teknikföreteelse, utan att någonsin få det där riktigt rejäla genombrottet på bred front. Det är alltid nästa år som förutspås bli ”året då VR slår igenom på allvar”, men faktum är att det fortfarande är en ganska mariginell företeelse som primärt tilltalar de som är mer teknikintresserade än den genomsnittliga personen. Och nu kommer dessutom siffror från analysjätten IDC som visar att försäljningen minskat drastiskt över året. Under första kvartalet 2018 såldes 1,2 miljoner VR- och AR-headsets, vilket innebär ett ras på hela 30,5 procent jämfört med samma period förra året. Men enligt IDC så låter det värre än vad det faktiskt är.
Färre kampanjer
IDC uppger att en stor del av förklaringen till minskningen står att finna i de många kampanjer som genomfördes 2017, där man sålde VR-headsets tillsammans med smartphones. Sådana kampanjer har minskat drastiskt i år. En annan anledning att vara optimistisk är att nyare headsets, som exempelvis Oculus Go, både är bättre, smidigare och billigare än föregångarna. ”Tittar man framåt så kan konsumenterna vänta sig mer lättanvända enheter till lägre priser. Kombinera det med en växande tillgång på innehåll från spelutvecklare och filmstudios och vi ser en mycket ljusare framtid för virtual reality” säger IDC-analytikern Jitesh Ubrani i en kommentar.
Förutspås öka kraftigt till 2022
Faktum är att IDC går så långt som att tro på en rejäl tillväxt i segmentet. I år beräknas branschen sälja runt 8,1 miljoner VR- och AR-headsets, men 2022 ska den siffran ha växt till 39,2 miljoner. Med andra ord: Om nästa år inte heller blir ”året då VR slår igenom på allvar” så kanske det åtminstone blir nästnästnästnästa år.