-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Öppnar för videomöte på tågresan
Forskare har satt 5G från Tele2 i SJ-tåg för snabbare wifi
En fördel med att åka tåg är att man kan få saker gjort på vägen, som att arbeta och koppla upp sig. Nu har forskare på KTH utrustat ett X2000-tåg med 5G för att erbjuda snabbare wifi.
Förutom att Covid-19 gjort att vi reser betydligt mindre än tidigare så har viruset även inneburit ett stort uppsving för videomöten. På SJ:s tåg erbjuds wifi-uppkoppling genom att man slår ihop radiosignaler från olika tekniker och operatörer till en och låter kunderna koppla upp sig och därmed dela på den samlade kapaciteten. Nu har forskare på KTH tillsammans med företaget Icomera som ligger bakom den tekniska lösningen för detta adderat 5G i mixen för bättre hastigheter och svarstider. Just när flera användare ska dela på en uppkoppling är ju fördelarna med 5G när det gäller bandbredd och svarstid tydliga.
1,3 gigabit
Tekniken har nu testats i ett av SJ:s X2000-tåg och innebär att passagerarna när det finns bra 5G-täckning kan dela på en uppkopplingshastighet på nästan 1,3 gigabit per sekund. Det här är alltså tillräckligt för videokonferenser för passagerarna, både när det gäller svarstider och ren bandbredd.
– Med 5G går det att hålla eller delta i videomöten på tåget. 5G har betydligt bättre prestanda än 4G. 4G kan ha upp till en sekunds fördröjning, i 5G är motsvarande fördröjning mindre än en tiondel av detta, säger Claes Beckman, forskare på avdelningen Kommunikationssystem vid KTH.
Begränsat område
Testet genomfördes runt Centralstationen i Stockholm, eftersom det är där som Tele2 vars 5G-nät var det som användes, har den nödvändiga täckningen. Givet just det begränsade täckningsområdet kan videomötena inte blivit särskilt långvariga om tåget fortsatte åka. Det är dock inte tågets hastighet som är svårigheten i sammanhanget och att ha 5G på ett tåg är inte unikt. Redan i början av december 2017 demonstrerade Samsung 5G i ett höghastighetståg i Japan med hastigheter i nätet på 1,7 gigabit och ett tåg som då åkte i 100 km/h.
– Framförallt handlar utmaningen här om att modemmarknaden inte är lika utvecklad som smartphonemarknaden. Vid till exempel 4G var det tvärtom. Modemen kom först och sedan telefonerna, säger Fredrik Hallstan på Tele2 till Mobil.
Mycket riktigt var det ett modem till datorn vi på Mobil använde när vi för första gången testade 4G i Stockholm i skarpt läge i januari 2010. Då kom vi som mest upp i hastigheter på 40 Mbit/s.

