Förvirrad statistik och R600 bakom uppgifter om mobilfel?
Igår skrev vi om Expert i Norge som uppger att det är fel på så många som 52 procent av Sony Ericssons mobiler.
Roger Bolander, chef för Norden på Sony Ericsson, ställer sig starkt frågande till uppgifterna:
- Jag har inte fått några som helst indikationer på att det skulle vara något epidemiskt fel på någon modell nu. I tidigare fall, till exempel på den första leveransen av T610 i Sverige när det var problem med ljudet, var både jag och kundservice helt nedringda. I relation till det är det oerhört förvånande om det är fel på hälften av våra telefoner och varken jag eller kundtjänst hör något alls om det.
Mobil har fått ett flertal mejl från återförsäljare i Sverige som hävdar att det inte alls är mer fel på Sony Ericsson-mobiler än på andra varumärken.
Det var den norska TV-stationen NRK som från början rapporterade om norska Experts uppgifter.
- Generellt är det på tok för många telefoner som lämnas in till service överhuvudtaget. Var tredje rör det sig om, vilket är helt ohållbart säger Trond Bentestuen, kommunikationschef på Expert.
Statistiken från Expert, som NRK grundade sitt inslag på baseras på tidsperioden april till augusti och bygger på servicedokumentering från ett urval av Experts butiker.
Ett problem med statistiken är att Expert inte särskilt fall där mobiler lämnats in för att uppgraderas till ny mjukvara från fall där produktionsfel varit orsaken till servicen.
- Det kan vara så att uppgraderingarna har drivit upp statistiken. Vi välkomnar Sony Ericsson att höra av sig så får vi gå igenom ärende för ärende, säger Trond Bentestuen.
Även Elkjöp har uppgett till NRK att det är många fel på Sony Ericsson-mobiler. I den statistiken ingår problemmodellen R600, som kom ut på marknaden i juni 2002.
- Det är känt för oss att det var många problem med just R600. Men det ska inte finnas några exemplar av den modellen kvar i butikerna. Den gick ur tiden för länge sedan, säger Roger Bolander.
- Det är helt oacceptabelt för oss att det är så många reklamationer av mobiltelefoner. Jag ser det som ett generellt problem för hela branschen. Och servicetiderna är alldeles för långa. Tre till fem veckor är inte acceptabelt, säger Trond Bentestuen.
Roger Bolander bekräftar att väntetiderna är för långa i Norge.
- Ett stort servicecenter gick i konkurs nyligen, vilket skapade kaos i Norge. Det har tyvärr gjort att servicetiderna är för långa i nuläget.
Vad gör ni för att lösa det hela?
- Vi lägger alla resurser vi har på att skaffa ett nytt servicecenter i Norge så snart som möjligt, säger Roger Bolander.