-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Kakburken stängs
Google börjar stänga av cookies

Den 4 januari kommer 30 miljoner användare att få spårningscookies avstängda.
Nu meddelar Google att man kommer att inleda lanseringen av Privacy Sandbox den 4 januari 2024 då man kommer att börja blockera cookies för 1 procent av Google Chrome-användarna, vilket motsvarar ungefär 30 miljoner användare.
En cookie är en liten textfil som sparas i din webbläsare när du besöker en webbplats. Cookies kan spara information om dina inställningar, preferenser eller aktiviteter på webben. De används för att göra webbplatser mer användarvänliga, men de kan också vara en integritetsrisk om de spårar vilka webbplatser du besöker.
Google har länge arbetat med vad man kallar Privacy Sandbox där man har för avsikt att ersätta cookies med en annan typ av spårning som enligt Google är bättre för användarens integritet. En aspekt av Privacy Sandbox är att användare i mycket omfattning ska kunna välja vilka typer av annonser som ska visas utifrån webbhistorik, intressen et cetera, utan att dela med sig av privat information till annonsörer.
Enkelt uttryckt stannar den konkreta informationen vad du har gjort online på din enhet, och webbläsaren sorterar in dig i olika kategorier, eller "Ad Topics". Webbplatser kan sedan fråga Chrome vilka kategorier du tillhör, men kommer inte att kunna ta reda på exakt vem du är.
Om du ser en ruta angående "Tracking Protection" i Chrome den 4 januari betyder det att du tillhör den testgrupp på 1 procent av användarna som får som tekniken som standard. När det är aktivt kommer det även att visas ett litet öga i adressfältet.