-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
Kakburken stängs
Google börjar stänga av cookies
Den 4 januari kommer 30 miljoner användare att få spårningscookies avstängda.
Nu meddelar Google att man kommer att inleda lanseringen av Privacy Sandbox den 4 januari 2024 då man kommer att börja blockera cookies för 1 procent av Google Chrome-användarna, vilket motsvarar ungefär 30 miljoner användare.
En cookie är en liten textfil som sparas i din webbläsare när du besöker en webbplats. Cookies kan spara information om dina inställningar, preferenser eller aktiviteter på webben. De används för att göra webbplatser mer användarvänliga, men de kan också vara en integritetsrisk om de spårar vilka webbplatser du besöker.
Google har länge arbetat med vad man kallar Privacy Sandbox där man har för avsikt att ersätta cookies med en annan typ av spårning som enligt Google är bättre för användarens integritet. En aspekt av Privacy Sandbox är att användare i mycket omfattning ska kunna välja vilka typer av annonser som ska visas utifrån webbhistorik, intressen et cetera, utan att dela med sig av privat information till annonsörer.
Enkelt uttryckt stannar den konkreta informationen vad du har gjort online på din enhet, och webbläsaren sorterar in dig i olika kategorier, eller "Ad Topics". Webbplatser kan sedan fråga Chrome vilka kategorier du tillhör, men kommer inte att kunna ta reda på exakt vem du är.
Om du ser en ruta angående "Tracking Protection" i Chrome den 4 januari betyder det att du tillhör den testgrupp på 1 procent av användarna som får som tekniken som standard. När det är aktivt kommer det även att visas ett litet öga i adressfältet.