Inte Tango

Google släpper egen Augmented Reality-plattform

Google vill inte vara sämre än Apple, och förekommer dem genom att lansera sin Augmented Reality-plattform ARCore.

Publicerad Uppdaterad

Augmented Reality betyder "förhöjd verklighet", och går ut på att man lägger till datorgenererade element till verkliga scenaer, antingen på mobilens skärm eller via glasögon som Microsofts Hololens.

Google har för detta ändamål haft Project Tango, en plattform som kräver särskilda telefoner som med olika sensorer känner av omgivningen och bildar sig en rumsuppfattning. Trots det har de tangomobiler vi hunnit prova inte imponerat nämnvärt.

Apple i sin tur visade i våras upp en AR-plattform ARkit, som ska fungera med samtliga Ios-enheter och låta apputvecklare skapa AR-upplevelser till dem. Apple har inte släppt ARkit än, och nu kontrar alltså Google med det snarlikt döpta ARcore, som denna gång inte ska kräva speciell hårdvara. Till en början är det bara Google Pixel och Samsung Galaxy S8 som stöds, men man planerar att utöka stödet till en lång rad mobiltelefoner med Android 7.0 Nougat eller senare.

Arcore baseras på Java/OpenGL, Unity och Unreal, och har framför allt tre huvudfunktioner som ska hjälpa apputveklaren att skapa AR-upplevelser: Rörelsedetektering via mobilens kamera som ska avgöra din position i rummet, tolkning av omgivningen, så att horisontella ytor ska uppfattas, och ljusbedömning, så att skuggor faller rätt.

Google är nu i färd med att bygga 3D-verktyg som ska hjälpa utvecklare att skapa innehåll baserat på plattformen. Däremot kan vi nog utgå från att Tango snart kommer att vara ett avslutat experiment, eller möjligen ta annan form med AR-glasögon eller liknande.

Googles blogg hittar ni exempel på innehåll skapat med ARcore

Källa