Kraftigt fall för kinesiska jätten

Huaweis försäljning i Tyskland störtdyker efter svartlistningen

Det är fortfarande oklart hur det går för Huaweis telefoner på den nordiska marknaden i kölvattnet av USA:s svartlistning. Men i Tyskland finns siffror som påvisar ett enormt fall.

Publicerad Uppdaterad

Det finns inga officiella siffror rörande den svenska eller den nordiska marknaden när det gäller Huaweis försäljning efter svartlistningen i USA. Det finns i princip bara anekdotiska bevis för att konsumenterna fått kalla fötter, primärt i form av en ökning av antalet begagnatannonser med Huaweitelefoner. Men på den tyska marknaden finns tydliga tecken på att svartlistningen – som bland annat innebär att Huaweis telefoner på sikt riskerar att bli utan Android och andra vitala delar av Googles ekosystem – fått enorma effekter på försäljningen. Det är Gesellschaft für Konsumforchung som kommit med färska siffror som visar att Huaweis andel av telefonförsäljningen i landet i början av maj (innan svartlistningen) låg på hela 26 procent, för att under den sista veckan av månaden (efter svartlistningen) ha rasat till enligt de första uppgifterna till 6 procent något som dock korrigerades senare till 12 procent. Det handlar alltså enligt dessa bekräftade uppgifter på lite mer än en halvering.

Fler faktorer kan ha bidragit

Nu är det förstås inte säkerställt att det är just svartlistningen som är hela orsaken, och möjligen kan fler faktorer också ha spelat in. Men att ett ras av den magnituden skulle bero på någonting annat vore onekligen en enorm skräll, inte minst med tanke på att man nyligen släppte sitt prisade flaggskepp P30 Pro. Priset på just den telefonen har även sjunkit med cirka 200 Euro i Tyskland efter svartlistningen. Om siffrorna för Huawei är på väg åt samma håll i fler länder så är den kinesiska smartphonejätten onekligen illa ute.