Olika bud om projektets ambitionsnivå

Källor hävdar att Facebook och Ray-Ban har AR-glasögon på gång

Ett par AR-glasögon som på sikt ska kunna ersätta våra smartphones, eller ett par fotoglasögon i stil med Snaps Spectacles? Det är frågan.

Publicerad Uppdaterad

Det kommer nu uppgifter från flera olika källor som påstås ha insyn i Facebooks verksamhet som till viss del hävdar samma sak, nämligen att Facebook och företaget Luxottica (som bland annat äger varumärket Ray-Ban) tillsammans ska ha ett par glasögon under utveckling. Exakt vilken typ av glasögon det handlar om är därmeot föremål för delade uppfattningar. Enligt källor som den amerikanska tv-kanalen CNBC har talat med så ska det vara ett tämligen ambitiöst projekt, som går ut på att ta fram ett slags augmented reality-glasögon (tänk en sofistikerad version av Google Glass) som på sikt ska kunna ersätta våra smartphones helt och hållet. Projekltet ska gå under kodnamnet Orion och produkten ska finnas på marknaden någon gång mellan 2023 och 2024, hävdar källorna. Man ska bland annat kunna ta emot samtal med dem, samt se flöden från sociala medier projicerade på glaset. 

Men samtidigt kommer uppgifter från källor till The Information som pekar på en betydligt mindre spejsad produkt. Enligt dem ska projektet gå under kodnamnet Stella, och det ska röra sig om ett par glasögon som primärt för tankarna till Snaps fotoglasögon Spectacles. Glasögonen ska även vara rustade med en AI-assistent som man ska använda för att styra dem. Glasögonen ska finnas på marknaden under ”de närmaste åren”, hävdar The Informations källor. Varken Facebook eller Luxottica vill kommentera uppgifterna, och vad som stämmer återstår förstås att se. Det är ju inte heller omöjligt att Facebook har båda koncepten under utveckling och att Luxottica skulle kunna vara inblandad i båda projekten. 

Källa