-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
Kineserna tar över
Kina är med sin stora befolkningsmängd en marknad mobiltillverkarna i väst en marknad man hoppas mycket på. Många tillverkare har räknat med att ta en stor del an den kinesiska marknaden när den växer. I Kina finns idag uppskattningsvis 161,5 miljoner mobilanvändare.
Vilken mobiltelefon är det då som de kinesiska mobilanvändarna vill ha? Jo, det verkar som man föredrar inhemska märken. Det senaste året har de kinesiska mobiltillverkarna ökat sin marknadsandel på den kinesiska marknaden från 10 till 16 procent. Samtidigt har Nokia tappat marknadsandelar i Kina. Det är Credit Suisse First Boston som gör bedömningen.
"Sedan vårt förra besök i slutet av 2001 har vi sett priserna på mobiltelefonerna i detaljhandelsledet falla med 25 procent, med den kraftigaste prispressen på telefoner i högprissegmentet", skriver CSFB enligt Dagens Industri i ett marknadsbrev.