Annons

Vi vet inte och ingen verkar veta

Krönika: De famlar fortfarande efter nyckeln till framtidens teve

Teve-upplevelsen har blivit allt mer privat och teknikbolagen har inte hittat konceptet för framtidens teve, varken när det gäller hårdvara eller tjänster.

Publicerad Uppdaterad

Ser vi traditionellt på teve så har det varit ett medium att samlas kring. Stora underhållningssatsningar som hela familjen och vännerna samlas kring, ser tillsammans och pratar om dagarna efter. Sedan kom fler kanaler. Sedan kom Youtube, otaliga streamingtjänster, annan digital underhållning, spel. Konkurrensen om vår tid har ökat och samtidigt har teveupplevelsen blivit mer personlig. Vi tittar i surfplattan och i mobilen, väljer individuellt mer vad vi vill se istället för att samlas i grupp lika mycket. 

Nu har Google släppt Chromecast med Google TV i Sverige och istället för att som tidigare tagit sitt avsprång i den personliga upplevelsen i mobilen och strömma den till en större skärm finns nu apparna på stora skärmen i centrum. Det förändrar dock inte särskilt mycket och jag reagerade mest på att kontohanteringen, rekommendationerna och hanteringen särskilt av barnkonton känns väldigt ofärdig. Helt enkelt allt det som krävs för att teven ska kunna kombinera kraven personlig anpassning och gemensam upplevelse.

Google verkar inte heller kunna bestämma sig om Chromecast ska vara fristående och stå på egna ben eller fortfarande förlita sig på mobilen. Just eftersom tevemediet blivit mera personligt är kanske mobilen den bästa utgångspunkten istället för att introducera ny hårdvara som ska ta plats.

Ser vi traditionellt på teve så har det varit ett medium att samlas kring. Stora underhållningssatsningar som hela familjen och vännerna samlas kring, ser tillsammans och pratar om dagarna efter. Sedan kom fler kanaler. Sedan kom Youtube, otaliga streamingtjänster, annan digital underhållning, spel. Konkurrensen om vår tid har ökat och samtidigt har teveupplevelsen blivit mer personlig. Vi tittar i surfplattan och i mobilen, väljer individuellt mer vad vi vill se istället för att samlas i grupp lika mycket. 

Nu har Google släppt Chromecast med Google TV i Sverige och istället för att som tidigare tagit sitt avsprång i den personliga upplevelsen i mobilen och strömma den till en större skärm finns nu apparna på stora skärmen i centrum. Det förändrar dock inte särskilt mycket och jag reagerade mest på att kontohanteringen, rekommendationerna och hanteringen särskilt av barnkonton känns väldigt ofärdig. Helt enkelt allt det som krävs för att teven ska kunna kombinera kraven personlig anpassning och gemensam upplevelse.

Google verkar inte heller kunna bestämma sig om Chromecast ska vara fristående och stå på egna ben eller fortfarande förlita sig på mobilen. Just eftersom tevemediet blivit mera personligt är kanske mobilen den bästa utgångspunkten istället för att introducera ny hårdvara som ska ta plats.

Inte heller Apple har hittat vägen till framtidens teve, men gör ett bättre jobb med att brygga över nackdelarna med tevens gränssnitt. Till exempel kan du skriva i ditt lösenord i en ruta som poppar upp i mobilen istället för att klicka bokstav för bokstav med fjärrkontrollen.  

Idag har dock varken Google eller Apple taktpinnen i utvecklingen av framtidens teve. Den är istället i händerna på de ledande streamingbolagen. Netflix, HBO, Disney och övriga ser till att deras tjänster är tillgängliga på alla olika plattformar i väntan på det som kanske kan bli framtidens teve. Återstår att se hur många som överlever och hur många månadsavgifter våra plånböcker klarar på längre sikt. 

Eller så är det just det, framtidens teve, vi redan idag ser i mobilen med en mer personlig upplevelse med möjligheten att titta gemensamt på större skärm. Vad mer behövs?