-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Windows Phone har det motigt
Lumia 520 fortfarande populäraste Windowsmobilen
En tre år gammal 1000-kronorsmobil är den mest använda Windowsmobilen.
Adduplex för statistik över marknaden för Windowstelefoner, och jämför förändringar inom marknaden snarare än att jämföra med andra operativsystem. De får sina siffror från visningar av reklam i appar.
Enligt deras senaste siffror är i dagsläget Nokia Lumia 520, en tre år gammal mobiltelefon som kostade 1000 kronor när den släpptes, fortfarande den mest använda Windowsmobilen med 12,9 procent. På andraplats kommer efterföljaren Lumia 535 med 11,7 procent.
Siffrorna visar att Microsoft uppenbarligen har haft problem att få köparna av budgettelefoner att uppgradera till dyrare modeller, eller ens förnya sin telefon efter ett par år, även om Lumia 640 och 640 XL har en respektabel andel på 9,6 procent om de räknas tillsammans.
Adduplex anger inga siffror för Lumia 950, Lumia 950 XL och Lumia 550, vilket betyder att de, åtminstone var för sig, har en andel av användningen som är mindre än tre procent.
Samtidigt har vi siffror från Kantar World Panel, som visar försäljningen av mobiltelefoner med olika operativsystem, med de senaste siffrorna för december. I USA har Windows marknadsandel störtdykt till 1,6 procent, mot 3,9 procent bara tre månader tidigare. Detta alltså trots att man släppt tre nya Windowsmobiler under tiden. Tappet kan delvis bero på att operatörerna inte har nappat på de nya Windowsmobilerna. I de europeiska länder Kantar redovisar finns också en nedåtgående tendens under de tre månaderna, även om den inte alls är lika stark som i USA, där man i stället hade kunnat vänta sig en ökning tack vare de nya modellerna. I Frankrike föll Windows från 12,3 procent till 8,7 procent under de tre månaderna, medan Storbritannien uppvisade ett knappt märkbart tapp från 9,8 procent till 9,2 procent.