-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Varken portar, köpare eller ärligt uppsåt
Meizu Zero inställd efter bara 30 förbokningar – ”bara ett pr-trick”
Den skulle bli ”världens första portfria smartphone”, men blir inte av alls. Meizu Zero lyckades inte attrahera konsumenterna. Men inte nog med det. Meizu säger nu själva att man aldrig hade någon intention att massproducera telefonen.
Den kinesiska telefontillverkaren Meizu presenterade sin nya telefonmodell Zero i januari. Enheten skulle finansieras via gräsrotsfinansiering på Indiegogo, och grejen med telefonen var att den hade varken portar eller knappar. Allt skulle ske trådlöst, på ungefär samma sätt som Vivos koncepttelefon Apex. Men Meizu Zeros historia blev oerhört kort, då den nu har lagts ned helt och hållet. Detta efter att man misslyckats med att nå sitt finansieringsmål på 100 000 dollar. Efter en månad var man bara uppe i 45 998 dollar, vilket innebär att runt 30 personer har valt att boka den. Priset på enheten var 1300 dollar, alltså motsvarande cirka 12 000 svenska kronor.
Var bara ett pr-stunt
Men om man nu tycker att det hela är lite sorgligt, så finns all anledning att tänka om. Enligt Meizus grundare och vd Jack Wong, så var det hela nämligen bara ett pr-stunt, och man hade aldrig någon verklig ambition att släppa telefonen. ”Det här gräsrotsfinansieringsprojektet var bara resultatet av att marknadsavdelningen larvade sig. Den portfria telefonen är bara ett utvecklingsprojekt från forsknings- och utvecklingsavdelningen, och vi hade aldrig några planer på att massproducera den” säger Wong till Engadget. Frågan är vad de 30 personer som faktiskt backat projektet anser om att ha varit en del av ett pr-stunt.