-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Antalet hanterade incidenter når femsiffrigt
Milstolpe för Garmins satellitbaserade larmtjänst
Garmins satellitbaserade larmtjänst har nu hanterat fler än 10000 incidenter över hela klotet.
Inreach är Garmins satellitbaserade larmtjänst som gör det möjligt med tvåvägs satellitkommunikation till en bemannad central vid nödsituationer. Nu meddelar företaget att man sedan lanseringen 2011 har hanterat fler än 10000 incidenter utspridda över fler än 150 länder och på sju kontinenter.
Enligt statistiken är de fem vanligaste aktiviteterna där det har inträffat incidenter vandring/backpacking, bilkörning, motorcykling, klättring/bergsbestigning och båtliv. Det är dock inte enbart äventyrare i vildmarken som har använt tjänsten även om den vanligaste aktiviteten är vandring/backpacking med 39 procent. Den näst vanligaste orsaken med 12 procent av larmen var trafikolyckor, i många fall från människor som fortfarande befann sig på vägen men saknade mobiltäckning för att kunna larma på något annat sätt.
Nästan 50 procent av alla inrapporterade larm handlade antingen om en medicinsk nödsituation eller en skada, men enligt Garmin har det även inträffat incidenter med nödsituationer för husdjur, oväntade naturkatastrofer, samt ett barn som återförenades med sin förälder.