-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Besked från GSMA
Mobile World Congress ställs in efter avhopp och virusoro
Igår eftermiddag beslutade sig GSMA för att ställa in årets upplaga av Mobile World Congress. Det är första gången mässan ställs in och nu återstår att se hur tillverkare löser de lanseringar de hade tänkt ha under mässan.
Ja, igår beslutade sig alltså GSMA, organisationen bakom Mobile World Congress, för att ställa in årets mässa. Beslutet kom efter flera tunga avhopp och en allmän oro för att mässan skulle bli en perfekt spridningsplats för coronaviruset med de uppemot 100 000 besökare som brukar mötas på mässan varje år. Det är första ången sedan starten 2006 som mässan ställs in. En av avhopparna var svenska Telia, vars presschef Ralf Bagner meddelar i ett skriftligt uttalande till TT:
– GSMA:s arbete är mycket uppskattat men eftersom Telia inte kan riskera anställdas, eller samarbetspartners, hälsa och säkerhet, har Telia beslutat att ställa in sin medverkan.
Barcelonas borgmästare har desperat försökt lugna potentiella besökare genom att sprida budskapet att det inte råder någon risk för smitta. Regionen får ett tillskott på runt en halv miljard dollar under den vecka som mässan pågår, och att bli av med det känns säkerligen i kassan. Men även WHO har meddelat att de ännu inte avråder från den här typen av samlingar.
Vad händer med lanseringarna?
Vad det här innebär för alla de lanseringar som skulle äga rum under mässan är ännu inte klart. Vissa har redan bekräftat att de kommer att lösa det på andra sätt, till exempel Sony som gått ut med att de ska sända sin lansering via Youtube. Även HMD Global, som ligger bakom Nokiatelefonerna, har också sagt att de kommer att sköta sin lasering på "ett annat vis" men inte specificerat hur.
Bland de tyngre lanseringarna som väntades på mässan ser vi bland annat Motorola, Xiaomi, ZTE och Huawei.
