-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
Mobilen ger koll på fisken
Det är telebolaget Docomo Setsu som i samarbete med en fiskeriorganisation ska förse nyfångad fisk med streckkodsmärkning, enligt webbplatsen Daliy Yomiuri Online.
När fisken har lossats från fiskebåtarna och packas i lådor förses lådorna med streckkoder som innehåller information om fisken. Streckkoderna kan till exempel innehålla namnen på fiskarna som tog upp fångsten, vilket företag de arbetar för samt var och när fångsten togs upp.
När fisken säljs i affärer eller serveras på restauranger ska streckkoderna finnas tillgängliga för de kunder som vill få information om fisken. De kunder som har en mobiltelefon med streckkodsläsare kan då få information om just den fisk de funderar på att köpa skickad till sin mobiltelefon.
Om de första försöken med fiskmärkningen faller väl ut räknar Docomo Setsu med att systemet ska vara i kommersiellt bruk under 2005.