-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Wywallet breddas
Mobiloperatörerna satsar på betaltjänster
Lanseringen av Apple Pay har riktat strålkastarljuset mot mobila betalningar. De svenska operatörerna satsar vidare på sin Wywallet-tjänst.
I dagarna lanserades Wywallet Multipay som innebär att registrerade Wywallet-användare kan använda tjänsten för enklare betalning i bland annat webbutiker. Wywallet drivs gemensamt av de svenska mobiloperatörerna.
Wywallet har idag 1,4 miljoner registrerade användare vilket kan göra tjänsten till ett intressant alternativ till exempelvis Paypal för svenska handlare. Wywallet Multipay innebär att man kan välja Wywallet som betalsätt vid olika inköpsställen och bekräfta köpet i mobilen – antingen via sms eller i med pinkod Wywallets app. Sms kan användas som betalningsmetod för köp upp till 500 kr.
– Med WyWallet Multipay har vi en fall-back-funktion där konsumenten kan betala via sms i de fall de inte skulle vara registrerade eller ha täckning i WyWallet-appen. På så sätt erbjuds ett mervärde till både handlare och konsumenter där köpprocessen störs minimalt, skriver Wywallets VD Jakob Söderbaum i ett pressmeddelande.
Wywallet startades som en reaktion på Finansinspektionens krav mot företag som förmedlar betalningar. Mobiloperatörerna ville inte få sin ordinarie verksamhet klassad som betalningsförmedling, med de restriktioner det medför, och lyfte därför ut betalningarna till ett separat bolag. Wywallets kritiker menar att tjänsten fragmenterat marknaden för mobilbetalningar. Kombinationen av prissättning och svårigheterna att få kunder att registrera ett konto har medfört att många enskilda företag – till exempel kollektivtrafikbolag – startat upp egna tjänster för sms-betalning.
