-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Mest pengar på spel
Mobilspel större än digital musik
Enligt en undersökning lägger vi numera mer pengar på mobila spel än på digital konsumtion av musik.
Att mobilt spelande växer vet vi, annars hade inte allt King gör fått så mycket uppmärksamhet, eller alla turer kring Flappy Bird för den delen. Men exakt hur stort är mobilt spelande? Enligt App Annie är det närmast fåniga siffror vi tittar på.
En undersökning de gjort, som täcker in USA, stora delar av Europa, Japan och Sydkorea visar att tillväxten för vad vi spenderar på mobilt spelande är upp 130 procent sedan föregående år. Digital musik växer förvisso också, men där ligger ökningen på mellan 10 och 20 procent.
Totalt handlar det om strax över dubbelt så mycket pengar som går in i mobilt spelande jämfört med vad som läggs på digital musik… och då pratar vi bara om pengar som spenderats på in app-köp och inte på rena spelköp. Framåt sommaren spås det att pengarna vi lägger på mobilt spelande kommer att överstiga de samlade intäkterna från både digital musik och film.
Det skiljer sig givetvis en hel del mellan marknaderna, där Japan leder överlägset på spelköpsfronten, medan musik och film ligger lite före i USA.
Även om det inte går att förneka att spel blivit en enorm ekonomisk och kulturell faktor ska det dock ändå nämnas i sammanhanget att vi pratar om lite olika betalningsmodeller. Medan spel köps antingen som en engångssumma eller som små enskilda investeringar i freemium-spel går den digitala konsumtionen av film och musik allt mer mot strömmat innehåll från exempelvis Spotify och Netflix, där en fast månadskostnad betalas istället för en summa per titel eller låt som tidigare. Samtidigt, ser man till rena siffror har spelbranschen onekligen växt enormt i och med de mobila plattformarna och kommer som sagt antagligen att vara överlägset störst inom en snar framtid inom underhållningssegmentet.
